De resterende verkopers van geluidsdragers houden – net zoals Gonzo (circus) – eigenwijs vast aan de gedachte dat een alternatieve cultuur noodzakelijk is en moet worden onderhouden. Dat gebeurt door vele belanghebbenden, maar laten we de rol van de winkels, werknemers en klanten vooral niet vergeten. Tussen de goedgesorteerde vinylbakken en scheve stapels cd’s is de platenzaak een ontmoetingsplek voor bevlogenen en gelijkgestemden. Geestverwanten voor en achter de toonbank, verbonden dankzij een gemene deler: de liefde voor geluid. De vaak smoezelige instituten dienen als richtsnoer voor liefhebbers en geïnteresseerden. Zij helpen de mensen die om advies verlegen zitten, en geholpen willen worden door iemand met kennis van zaken. Het gaat om het delen van een passie.
Met een zelfde liefde en bevlogenheid doet Gonzo (circus) hetzelfde, vandaag op de kop af twintig jaar lang. In deze editie daarom ruim baan voor een selectie van alle illustere platenzaken die België en Nederland nog rijk zijn. En (ver) daarbuiten, want ónze wereld houdt niet op bij de landsgrenzen.
En evenmin bij genregrenzen; Gonzo (circus) #106 bevat muziek, film en kunst uit vele windstreken. Een selectie: de vaandeldragers van de Amerikaanse progressieve black metal Wolves In The Throne Room, de koning van de donkere ambient Lustmord, de excentrieke hiphoppers Shabazz Palaces, kunstenaar Nathaniel Mellors en ook twee muzikanten/fillmmakers: de Hilversumse muzikant Pascal Plantinga en Floris Vanhoof uit Gent.
Voor de redactie
(mv)