Magazine

Circuit Kunst


Zelfspelende klankschalen, hangende tapijten, venusfiguren en kleurrijke jalabiyas: een bonte verzameling aan kunst om de heropening van de musea en evenementlocaties te vieren. Maar ook kunst met een kritisch randje; over culturele toe-eigening, vrouwenrechten, censuur en de impact van technologische ontwikkelingen.

Mickey Yang: Upaya
Mickey Yang (1988) maakt installaties met video, geluid en sculpturen, waarin haar gemixte culturele identiteit (Chinees-Singaporees-Nederlands) voelbaar is. Een zelfspelende klankschaleninstallatie staat klaar in de tentoonstellingsruimte, als kritiek op hoe Aziatische filosofie en spirituele praktijken in het westen worden toegeëigend. Een dromerige voice-over neemt je mee door de expositie, waarin videobeelden worden geprojecteerd op een donker wateroppervlak en ambachtelijk gemaakte stalen poortwachters als robots door de ruimte rijden. Een poetisch, maar kritisch geheel.
t/m 15/08 | KM21, Den Haag | km21.nl

Pejvak: If Need Be
Kunstenaarsduo Pejvak, bestaande uit Rouzbeh Akhbari (1992) en Felix Kalmenson (1987) maakte volledig nieuw werk voor deze tentoonstelling over waterschaarste en de daarmee verbonden pogingen van de mens om controle te krijgen over water. Monumentale installaties en architecturale interventies worden afgewisseld met collages en miniaturen. Geïnspireerd door verhalen uit verschillende werelddelen, uit de verre geschiedenis en het recente verleden, door geruchten en feiten. De kunstenaars bevragen in hun werk de rol van de geschiedschrijving: hoeveel van het verleden is verzonnen?
t/m 22/08 | Z33, Hasselt | z33.be

Natalia Ossef: Reflecting Reflections
Natalia Ossef (1983) stelt in de tentoonstelling Reflecting Reflections het landschap centraal. In één van haar videoperformances hakt en stampt ze in de aarde, om — letterlijk én figuurlijk — de verschillende lagen van het verleden te begrijpen. Aan de wanden hangen objecten in verschillende kleuren klei die lijken te refereren aan eeuwenoude venusfiguren en vruchtbaarheidssymbolen. Ossefs multimediawerk, bestaande uit tekeningen, collages, performancevideos, foto’s en installaties, behandelt het spanningsveld tussen de geschiedenis en de actualiteit. Het werk gaat vaak over handelingen en rituelen, en toont zich tegelijkertijd kwetsbaar en veerkrachtig.
t/m 12/09 | Centraal Museum, Utrecht | centraalmuseum.nl

Mous Lamrabat: We gonna be alright
Mous Lamrabat (1983) brengt met zijn fotografie elementen uit traditionele kleding en objecten uit de populaire cultuur samen. Jalabiyas en hiyabs worden gecombineerd met luxe modemerken, patat en gekke brilletjes. Zijn werk is een knipoog naar iconen uit de modewereld. Op het eerste gezicht kleurrijk en speels met hints naar het surrealisme, maar met onderliggende thema’s als racisme, religie en vrouwenrechten, sterk beïnvloed door het nieuws en de actualiteit. Het doel van de fotograaf is om mensen bij elkaar te brengen via een ratjetoe aan beelden die opvallend goed samengaan.
t/m 29/09 | Fomu, Antwerpen | fomu.be

Natalia Jordanova en Alexandra Martens Serrano: Symbiosis Series
Duotentoonstelling over het in kaart brengen en overbrengen van informatie. De kunstenaars doen onderzoek naar het gebruik van taal binnen verschillende culturen.
t/m 18/07 | POST, Arnhem | platformpost.nl

Tonnie Heijdra: Ssssssshhhhtt
Kleurrijke multimedia-installaties die zijn ontstaan uit een nieuwsgierigheid naar geheimen en façades.
t/m 25/07 | Exbunker, Utrecht | exbunker.nl

Jani Ruscica: Tarwe en Walnoot
Wanneer verandert een ding in een ander ding? Een tentoonstelling over definiëring en spelen met semiotiek, met houtsnedes, geluid, video, performance, fotografie en sculptuur.
t/m 08/08 | 1646, Den Haag | 1646.nl

Jacqueline de Jong: The Ultimate Kiss
Belangrijke figuur van de naoorlogse avant-garde. Uitbundige, kleurrijke schilderijen over humor, erotiek, geweld en politiek engagement.
t/m 15/08 | Wiels, Brussel | wiels.org

Mirror | Mirror
De spiegel als middel voor zelfreflectie en confrontatie: op sociale media spiegelen we voortdurend onze identiteit. Uitgebreide groepstentoonstelling met werk van o.a. Maria Roosen, Job Koelewijn, DRIFT, Hans Op de Beeck, Yoko Ono en Victor Kossakovsky.
t/m 29/08 | Kunsthal Kade, Amersfoort | kunsthalkade.nl

Vive Le Cinéma
Nieuwe, grootse filminstallaties van vijf regisseurs uit vijf verschillende werelddelen: Lucrecia Martel, Leopold Emmen, Lemohang Jeremiah Mosese, Carlos Reygadas en Jia Zhang-Ke.
t/m 05/09 | Eye, Amsterdam | eyefilm.nl

Shilpa Gupta: Vandaag zal eindigen
Zeepblokken met het woord ‘threat’ die bezoekers kunnen meenemen en thuis weg kunnen wassen. Dit en andere multimediawerken over het gebruik van technologie met thema’s als verlangen, conflict, veiligheid, technologie, grenzen en censuur.
t/m 12/09 | M HKA, Antwerpen | muhka.be

Sasha Huber
Sasha Huber doet onderzoek naar koloniale overblijfselen in de omgeving en toont dat aan de hand van beelden van natuurgebieden: bergen, meren, bossen en bepaalde omstreden territoria. Een belangrijke rol is weggelegd voor rituelen ter nagedachtenis van personen, zoals het oprichten van monumenten.
t/m 12/09 | Melly, Rotterdam | kunstinstituutmelly.nl

Real Feelings: Emotion and Technology
Weten we eigenlijk nog wel wat we werkelijk voelen, nu grenzen tussen mens en machine, emotie en intelligentie lijken weg te vallen? Groepstentoonstelling met werk van twintig internationale kunstenaars.
t/m 12/09 | MU, Eindhoven | mu.nl

Femmy Otten: Rainbow Woman
Pastelkleurige wandcomposities met gipsen en houten beelden van vrouwen en mythologische wezens die uit de muur oprijzen.
t/m 7/11 | Warande, Turnhout | warande.be

Anna Bella Geiger: Native Brazil/Alien Brazil
Overzichtstentoonstelling met videokunst en multimediawerk, dat ingaat tegen de geïdealiseerde weergave van Braziliaanse inheemse volkeren.
t/m 07/11 | S.M.A.K., Gent | smak.be

Eva Fàbregas: Skin-like
Monumentale sculpturen over materialiteit en het verlangen naar aanraking, werk dat in de context van de huidige coronacrisis een nieuwe vorm aanneemt.
Endless Exhibition | Kunsthal, Gent | kunsthal.gent


Dit artikel verscheen eerder in GC #164.

Koop deze editie in onze webshop!

Reacties