Interview: Mint Park

Met de nieuwsgierigheid van een wetenschapper beweegt geluidskunstenaar Mint Park in nieuwe media en muziek. Tijdens Sonic Acts presenteert ze samen met ‘Sensing Boundary Layers of Unknown’ haar project ‘Morphology Of The Aerial’, waarin ze ‘turbulentie in een buitenomgeving in plaats van een gecontroleerde omgeving’ situeert.
Mint Park - (c) Thomas Siemens

Mint Park (zij/hen) verkent het uitgestrekte terrein van geluidskunst onder haar eigen naam en onder het pseudoniem BAKÀH: het weerspiegelt de veelzijdigheid van Parks artistieke identiteit. Met de nieuwsgierigheid van een wetenschapper beweegt ze zich door nieuwe media en muziek.

Voor mij is muziek altijd meer geweest dan de muziek die we kennen.

1999, Nam June Paik stelt tentoon in het Hoam Art Center in Seoul. Mint Park, op dat moment zeven of acht jaar oud, wordt door haar vader meegenomen naar deze tentoonstelling. Vele jaren later is ze nog steeds diep onder de indruk. ‘De TV-cello met die naakte dame, de TV-man, de Boeddha met CCTV en zijn andere geluids- en video-installaties zijn nog steeds een levendige herinnering. Ik vraag me soms af of ik in mijn late tienerjaren zoveel uren achter oude modulaire synths en Max, MSP en Jitter software zou hebben gespendeerd om kleurrijke onzinvideo’s en -geluiden te maken, als ik die tentoonstelling niet had bijgewoond.’
Het maakt een wereld in haar wakker die haar tot in California en Den Haag brengt. Na haar studies Music Composition and Digital Arts aan het California Institute of the Arts (CalArts), verhuist Park naar Den Haag waar ze aan de ArtScience Interfaculty zal studeren. ‘Een paar van mijn docenten raadden me het sonologieprogramma aan het Conservatorium in Den Haag aan. Maar in de plaats daarvan stuitte ik op ArtScience Interfaculty. Ik wilde iets dat meer multidisciplinair en audiovisueel georiënteerd was.’
‘Voor mij is muziek altijd meer geweest dan de muziek die we kennen en waarmee we vertrouwd zijn. Geluidskunst en nieuwe media stellen me in staat om die grenzen te verleggen.’ Het werk dat zij als Mint Park produceert, is geworteld in compositie en doorspekt met onderzoek. Hier maakt de kunstenaar nauwgezet sonische landschappen met behulp van een scala aan materialen – veldopnames, synthopnames, DSP-algoritmen, live-instrumenten – en ontwikkelt zij ook haar eigen elektronische apparaten. ‘Ik ben een grote nerd die uren kan uitweiden over hoeveel anders de sinusgolf van Buchla is dan de sinusgolf van de Serge Modular’

Smeltkroes

Onder het pseudoniem BAKÀH schudt zij de rigide verwachtingen van zich af. ‘BAKÁH is de smeltkroes van alle andere muziekervaringen en subculturen naast mijn formele opleiding. Ik dribbelde toen rond in de ravescene, op warehouse technofeesten, bij West Coast jazz, de LA beat scene, of noise, experimentele muziek en modulaire synthconcerten. Overdag werkte ik als ghost composer en was ik parttime codingleraar voor bevoorrechte kinderen in Bel Air.’ Park gebruikte het pseudoniem een allereerste keer bij haar afstudeerproject. ‘Ik kon het gewoon niet opbrengen mezelf componist te noemen.’ In datzelfde jaar, 2015, richtte Park samen met de inheemse artiest en studiegenoot (Suzanne) Kite, het project Unheard Records op. Hier geeft het duo ondervertegenwoordigde artiesten – zoals queer, vrouwelijke, en/of POC-artiesten – in de elektronische muziekscene een stem. De verzamelaar ‘Ghost Sound’, verschenen in 2021, werd tijdens een residentie bij WORM verder uitgebreid tot onder meer een podcastreeks en workshops met Re#sistor en Peter Kirn. Het is de bedoeling dat er in 2024 een nieuwe verzamelaar zal worden uitgebracht, met daaraan gekoppeld een nieuwe podcastserie en een communityproject in Amsterdam.

Turbulentie

Tijdens haar studie in Den Haag besefte Park dat ze pseudowetenschap (haar woorden) ook in haar muzikale werk kon integreren. In 2023 legde ze zich toe op ‘onderzoek naar meteorologische instrumenten, apparaten en gegevens die het patroon van turbulentie meten in de grenslaag van de aarde.’ Dat onderzoek maakt deel uit van haar project ‘Turbulence Studies’. De basis hiervan werd in 2021, tijdens een residentie bij iii in Den Haag, gelegd met de creatie van ‘Morphology Of The Aerial’. ‘Eind 2022 begon ik mij meer te interesseren voor het situeren van de turbulentie in een buitenomgeving in plaats van een gecontroleerde omgeving.’ Het is dit werk dat zij samen met ‘Sensing Boundary Layers of Unknown’ op Sonic Acts zal presenteren.

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!