728x90 MM

Circuit Kunst

Maart - april 2024

Het samenbrengen van historische collecties en hedendaags werk is een populaire trend, en dit kunstseizoen weer volop aanwezig. Naast eeuwenoude kruiken en historische schilderijen, keren aangrijpende thema’s zoals armoede, onzekerheid en migratie terug in diverse kunstinstellingen.
Circuit Kunst - Dialect, 2023 - (c) Felipe Romero Beltrán

Het samenbrengen van historische collecties en hedendaags werk is een populaire trend, en dit kunstseizoen weer volop aanwezig. Naast eeuwenoude kruiken en historische schilderijen, keren aangrijpende thema’s zoals armoede, onzekerheid en migratie terug in diverse kunstinstellingen.

Jean Depara en Alain Polo Nzuzi: Kinshasa
Kinshasa, de hoofdstad van de Democratische Republiek Congo, door de lens van Jean Depara (1928-1997), die het bruisende nachtleven in de jaren 1960 vastlegde. Zijn analoge zwart-witfoto’s van dansende mensen, bodybuilders en levendige straatportretten worden gecontrasteerd met hedendaagse werk van Alain Polo Nzuzi (1985), die terugkeerde naar zijn geboorteland en zijn blik werpt op de stad. Zijn werk toont een zoektocht naar zichzelf, in een land verstoord door jaren van oorlog.
t/m 28/04 | Cloud Seven, Brussel | cloudseven.be

Felipe Romero Beltrán: Dialect
Indringende solotentoonstelling over migratie door Felipe Romero Beltrán (1992), winnaar van de Foam Paul Huf Award. Drie jaar lang documenteerde hij een groep jongeren in Zuid-Spanje, die na een gevaarlijke overtocht van de Straat van Gibraltar wachten op een verblijfsvergunning. Een project over sociale ongelijkheid, migratie en isolatie van de maatschappij waaraan deze jongen nauwelijks mogen deelnemen. Precies dit vacuüm vangt Romero Beltrán in zijn vervreemdende, alledaagse beelden, waarin de tijd lijkt stil te staan. Opvallend is ook de imposante stapel van 23.794 pagina’s van de Spaanse immigratiewet geprint op A4-formaat.
t/m 01/05 | Foam, Amsterdam | foam.org

Uit armoede
Hoewel Nederland één van de meest welvarende landen van Europa is, leven er toch honderdduizenden mensen in armoede. De groepstentoonstelling ‘Uit Armoede’ vertelt het verhaal van elf Schiedamse ervaringsdeskundigen en toont werk van zes kunstenaars die werk maakten aan de hand van gesprekken over de impact van armoede. Zo maakte Koos Buster op Delfts Blauw geïnspireerd keramiek met opvallende quotes, toont Nour-Eddine Jarram aquarellen, maakte Chantal van Heeswijk armen van textiel, werkte Himmelsbach aan een installatie over budgetloos bestaan, zijn er tekeningen van Maarten Bel te zien, en een plattegrond door de ogen van mensen die armoede hebben ervaren door Studio Nadia Nena.
t/m 09/06 | Stedelijk Museum Schiedam | stedelijkmuseumschiedam.nl

Ignace Cami: A Place at the Table
Ignace Cami (1986) blaast volksverhalen en vergeten oude objecten nieuw leven in. Binnen zijn werk verbindt hij cultureel erfgoed, historische objecten en mythen met het heden, in de vorm van nieuwe sculpturen, installaties of geschreven woord. In deze tentoonstelling wordt een middeleeuwse drinkkruik onderzocht, een object uit de historische collectie van Museum Boijmans Van Beuningen, en afgebeeld op een schilderij van Pieter Aertsen. Aan de hand van workshops en experimenten onderzoekt Cami hoe deze iconische drinkkruik er in onze huidige samenleving uit zou zien.
t/m 16/06 | Zuid. Boijmans van Beuningen, Rotterdam | boijmans.nl

Sebastian & Christoph Mügge: Triple Blue
Gebroken Delfts Blauw porselein, koekblikken, balpennen en tegeltjes. Een blauw-witte installatie met objecten gevonden in Delft, en met verwijzingen naar de historische figuren Johannes Vermeer, Antoni van Leeuwenhoek en Hugo Grotius.
t/m 31/03 | 38CC, Delft | 38cc.nl

Is it alive?
Textiel en technologie komen samen in deze tentoonstelling met werk van Studio Drift, Iris van Herpen, Philip Beesley (LASG), Bart Hess en Tanja Smeets.
t/m 07/04 | Textielmuseum, Tilburg | textielmuseum.nl

Meredith Monk: Calling
Overzichtstentoonstelling met mysterieuze performances, vocale composities en speelse installaties. Zoals het werk ‘American Archaeology’ uit 1998, gemaakt van in bijenwas gedoopte voorwerpen, gedurende de expositie aangevuld door het publiek.
t/m 14/04 | Oude Kerk, Amsterdam | oudekerk.nl

Oscar Murillo: Masses
Oscar Murillo begint zijn schilderijen doorgaans niet op een blank canvas, maar stuurt schildersdoeken naar scholen over de hele wereld, en laat kinderen hierop tekenen en droedelen. Wanneer de doeken zijn teruggekeerd naar zijn atelier, voegt Murillo zijn visie toe.
t/m 28/04 | Wiels, Brussel | wiels.org

Hans Op de Beeck
Grote realistisch ogende sculpturen – allen in dezelfde tint grijs – gaan een relatie aan met schilderijen uit de historische collectie.
t/m 05/05 | Kunsthal Kade, Amersfoort | kunsthalkade.nl

Pjotr van Leeuwen
Schilderijen waarin verf wordt gecombineerd met toevallig gevonden objecten en materialen.
t/m 05/05 | Het Noordbrabants Museum, ‘s-Hertogenbosch | hetnoordbrabantsmuseum.nl

Jochen Lempert: Honeyguides and Milk Teeth
Afgestudeerd als bioloog en gespecialiseerd in libellen, legt Jochen Lempert zijn observaties van planten en dieren vast in gedetailleerde natuurfoto’s in zwart-wit.
t/m 12/05 | MACS, Hornu | mac-s.be

REBOOT
Een reis door digitale kunst van 1960 to 2000 en hedendaags werk over identiteit en schoonheid, de interactie tussen mens en machine en de impact van grote hightech-bedrijven. Groepstentoonstelling met werk van onder anderen Edward Ihnatowicz, Dick Raaijmakers, Debra Solomon, Ali Eslami, Jonas Lund en Play the City.
t/m 12/05 | Nieuwe Instituut, Rotterdam | nieuweinstituut.nl

Jim Shaw: The Ties That Bind
Oeuvretentoonstelling van Jim Shaw, die ooit samen met Mike Kelley en met leden van The Stooges deel uitmaakte van de legendarische avantpunkband Destroy All Monsters. Met onder meer tekeningen, installaties, films en muzikale performances refererend aan de Amerikaanse popcultuur en de frictie tussen conservatief en progressief.
t/m 19/05 | M HKA, Antwerpen | muhka.be

Jef Geys: Je Ziet Niet Wat Je Denkt Te Zien
Overzicht van het werk van Jef Geys (1934-2018), een niet te klasseren kunstenaar uit de Belgische Kempen, die onder andere een experimenteel kunstonderwijs aan kinderen ontwikkelde en het Kempens Informatieblad uitgaf.
t/m 19/05 |Wiels, Brussel |wiels.org

Opus One
Groepsexpositie met afstudeerwerken in fotografie, film en mediakunst.
t/m 19/05 | CCHA, Hasselt | breedbeeld.org

Paravel & Castaing-Taylor: Cosmic Realism
Filminstallaties met een antropologische blik. Zoals ‘De Humani Corporis Fabrica’ (2022), een onderzoek in ziekenhuizen in Parijs. Met beelden van zowel patiënten, artsen en verplegers, als de binnenkant van het menselijk lichaam.
t/m 20/05 | Eye, Amsterdam | eyefilm.nl

Popcorn
Humor en hedendaags surrealisme, een groepsexpositie met tekeningen, schilderijen en installaties van onder anderen Pol-Edouard, Fabien Karp, Nina Vandeweghe en Amandine Urruty.
t/m 26/05 | MIMA, Gent | mimamuseum.eu

Histoire de ne pas rire
Een overzicht van honderd jaar surrealisme.
t/m 16/06 | Bozar, Brussel | bozar.be

Laure Prouvost: IN THE MIST OF IT ALL, ABOVE FRONT TEARS
Een multimedia-installatie die de bezoeker langs donkere dystopische landschappen met wormachtige wezens voert, en eindigt in een lichte, geruststellende hemel.
t/m 18 augustus | De Pont, Tilburg | depont.nl

Beaufort24
Openluchttentoonstelling aan de Belgische Kust. Met installaties van onder anderen Maëlle Dufour, Femmy Otten, Filip Vervaet, Pei-Hsuan Wang en Sara Bjarland.
27/03 t/m 03/11 | van Knokke-Heist tot De Panne | triennalebeaufort.be

Elise ’t Hart, Nils Davidse, Jonas Wijtenburg: Food for thought
Geluidsinstallatie met verzamelde gesprekken over kunst, vermengd met alledaagse geluiden van thuis. Een nieuwe aanwinst in het LAM-foodmuseum.
Permanente collectie | LAM, Lisse | lammuseum.nl

GC180 - Cover Gonzo (circus)

Dit artikel verscheen eerder in Gonzo #180

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!