Geluid

Machinefabriek

Becoming


Artiest:Machinefabriek
Titel:Becoming
Label:Eigen beheer
Distributeur:Import

Artiest:Rutger Zuydervelt


Naast muziek voor documentaires en computerspelletjes, is er in de immer uitdijende discografie van Rutger Zuydervelt alias Machinefabriek ook plaats voor muziek voor dans, film en kunstinstallaties. ‘Becoming’ is de score voor een voorstelling van de Spaanse choreograaf Iván Pérez, en is bedoeld om iedere voorstelling anders te klinken. Deels geïmproviseerd, en deels in “real-time dialoog” met de dansers. Ook de cd-versie werd niet in de studio opgenomen, maar samengesteld uit opnames gemaakt tijdens repetities. De muziek zit een klein beetje in dezelfde hoek als ‘Crumble’, wat betreft uitgesponnen opbouw en muzikale thema’s. Na een langzaam begin van aanzwellende golven ambient, komt het geheel na tien minuten in een kalme fase voor een mooi motief dat langzaam in de ruis verdwijnt. Een sectie van overlappende drones volgt, met onderin soms iets dat klinkt als een opgerekte stem. Een beetje omineuze passage die langzaam overgaat in een deel waarin overlappende loops van een verre zangstem en nabije elektronische noten de kalmte herstellen. Om vervolgens, geheel Machinefabriek eigen, te ontaarden naar een blok overstuurde ruis en andere onherkenbare geluiden, en daarna langzaam uit te sterven tot er een enkele toon overblijft. Een mooie plaat, goed gebalanceerd qua opbouw, al denk ik dat hij zonder de noise-eruptie misschien nog wel mooier was geweest. Als digitale bonus krijg je een live-versie die weidser, ruwer en luider is. ‘Concrete Scores’ bevat de soundtracks voor een film en installatie van Takashi Makino. De filmscore bouwt heel langzaam op naar een combinatie van trage bromtonen, ruis en ongrijpbare musique concrète die we wel van Zuydervelt gewend zijn. Uiteindelijk stroomlijnt het geheel naar een jet stream van geluid, gedragen door een dikke ondertoon. Makino’s films schijnen vol te zijn van dikke lagen beeldruis en dit klinkt als een passende soundtrack. De muziek voor de installatie is veel minder confronterend, en gebruikt vergelijkbare elementen om een statisch spanningsveld op te bouwen, waarbinnen een regen van geluid aan -en afdrijft. Het is een vorm die Zuydervelt uitstekend beheerst, blijkt eens te meer.

Reacties