Van 16 tot en met 19 maart 2016 staat de Tilburgse binnenstad in het teken van het Tilt Festival 2016. Het meerdaagse literatuurfestival brengt voor de zesde keer taal tot leven met een tjokvol programma en spannende cross-overs op het gebied van literatuur, theater, beeld en muziek. Tilt Festival valt in de Boekenweek, met als thema “Was ich noch zu sagen hätte…” en heeft dit jaar daarom een subtiel Duits tintje.
Voor Gonzo (circus) koos Tilt artiesten van het festival die woorden en klanken doen samensmelten, daar waar poëzie, proza en muziek samenkomen. ‘De wereld swingt als de pest / de rest / is gemompel voor bedelaars.’ Was getekend: Remco Campert. En je voelt meteen waar het over gaat. Jazz! Remco Campert zit 65 jaar in het vak, een onvoorstelbaar lange tijd waarin hij vaak schrijft over Charlie Parker en Chet Baker. Die gedichten inspireerden Benjamin Herman, die er weer een album omheen jazzmusiceerde met de titel ‘Campert’. Ronder kan een cirkel niet zijn.
Poëzie en black metal. Wow! De band Terzij de Horde heeft verzen van Hendrik Marsman in het Engels vertaald, omhangen met gitaren en in een PA geplugd. Het resultaat: vitalisme waar de dichter van zou hebben gesmuld. Hij wilde niets liever dan vrij zijn. Zich laven aan het leven. Hetzelfde geldt voor Terzij de Horde. Ontdekkingswil gecombineerd met geldingsdrang. Of, zoals ze zelf zeggen: “Marsman brengt je de kans een grens over te gaan, de wereld in te trekken en je los te wrikken van elke levensbeperking.”
Aart Strootman is gitaarvirtuoos en rascomponist. Speciaal voor Tilt maakte hij een muzikale vertaling van het werk van Han van der Vegt, dat hij uitvoert samen met zijn ‘minimal chamber metalband’ TEMKO. Van der Vegt schrijft verhalende poëzie. Strootmans keuze viel op de bundel ‘Navigatiesystemen’, waarin een van de gedichten de titel ‘Tannhauser’ draagt. Een titel waar sinds mensenheugenis muziek in zit. Denk bij zijn wonderlijke woorden de fenomenale noten van Strootman, en je krijgt een heel bijzondere cross-over.
Elke Vierveijzer gaat als een speer. In haar voorstelling ‘Zonder Genade’ toont ze een bijzondere combinatie van literaire Nederlandse kleinkunstteksten en volle muzikaliteit. Het resultaat: adembenemende liederen die altijd wel ergens schuren of juist onverwacht troostend zijn.
Gesproken woord op elektronische muziek. Intensieve teksten op inventieve tonen. Dat is De Grot. De Grot is fan van Doe Maar, Drs. P en Boudewijn De Groot, maar ook van Underworld, Róisín Murphy en Portishead. Op het bizarre snijvlak van al die uiteenlopend lijkende lijnen zetten zij hun eigen teksten op hun eigen muziek. De Grot brengt theatraliteit op breakbeats, maar ook verstild poëtisch gemijmer.
Nick J. Swarth is oud-stadsdichter van Tilburg, powerperformer en illustrator. Tijdens Tilt Festival bestiert hij de kelder van theater De NWE Vorst, voor de gelegenheid omgedoopt tot U-Keller. Nick treedt op samen met Berlijnse en aanverwante Dichtersfreunde, waaronder de Palestijns-Berlijnse i-slamkampioene Fatel-El en poetryslam-pionier Wolf Hogekamp.