De mixtape van deze week is samengesteld door David Edren. Sinds 2007 is hij concertprogrammator en allround medewerker bij de Antwerpse club Scheld’apen. Begin dit jaar richtte hij het tapelabel en ritueel improv-collectief Hare Akedod op.
Waarom heb je enkel voor Belgische artiesten gekozen?
De selectie kwam eigenlijk heel logisch tot stand. Het zijn allemaal mensen die ik min of meer persoonlijk ken en met wie ik me muzikaal verbonden voel. Ik vroeg hen een nummer te maken voor een compilatietape en iedereen wilde direct meewerken. Alle artiesten stonden in het verleden al eens op het Scheld’apenpodium. Het was geen specifieke keuze enkel lokale artiesten te vragen, maar kwam gewoon heel mooi uit. Vorig jaar was er de mooie “Beter Traag Dan Nooit” -compilatie op Sloow Tapes met enkel Belgische artiesten. Naar mijn idee kunnen er niet genoeg van die dingen uitkomen.
Waarom heb je voor deze nummers gekozen?
Voor ieder nummer heb ik wel een aparte reden. Ik zal er een paar noemen. Zo is Pieter Appels van Forklong Daruplat een goede vriend van mij en ik ben fan van zijn solowerk op gitaar. Hij is iemand die niet direct zichzelf promoot en het is spijtig dat niet meer mensen zijn muziek te horen krijgen.
Jan Matthé speelde bas bij White Circle Crime Club en is quasi resident dj. Ik leerde zijn solomuziek kennen door twee fantastische cassettes die hij op zijn eigen label “Für Dich Verlag” uitbracht. Een soort geupdate ‘Soothing Sounds for Babies’. Deze track heeft een beetje, om het met een vreselijk woord te zeggen, een ‘poppy’ karakter, maar dat is op een goeie manier bedoeld. Ik denk dat dit het meest ‘toegankelijke’ nummer van de tape is.
De geluidscollages van Vom Grill (Dennis Tyfus) zijn voor bepaalde mensen mischien wel het buitenbeentje op de tape, maar ik vind ze absoluut passen in het geheel. De vraag of geluid (nog) muziek is vind ik persoonlijk altijd een beetje vreemd. Tristam Carey zei ooit: “Muziek is niet meer dan geordend geluid, als je het woord ‘geordend’ dan leest als ‘een cultureel bepaalde of aanvaarde formule.'”
Ik sluit de tape af met Bent van de Sompele, met wie ik het Hare Akedod label oprichtte. Het is een opname van een ijzige winternacht eind december 2011 in Scheld’apen. We zaten daar een volle week voornamelijk ’s nachts materiaal op te nemen voor een nog te verschijnen plaat en de sfeer zat direct goed. Van de Sompele doet hier dingen met zijn stem die voor mij, in zijn directheid, door merg en been gaan.