Van Ex Eye (met Colin Stetson), Meglamancha, Le Fruit Vert, Anne-James Chaton, Kraft, Atiq, Giulio Aldinucci, Mia Zabelka & Asferico tot Claude Speeed: Mind The Gap #128 is een heerlijk bont allegaartje vol bijzondere ontdekkingen
1. Irmler / Oesterhelt
Fünfter Gesang
Die Gesänge des Maldoror
(Klangbad)
Sinds 1869 hebben Compte de Lautréamonts ‘De zangen van Maldoror’ al heel wat muzikanten geïnspireerd, zoals de nachtmerriecollages van Current 93. Ook Hans-Joachim Irmler (Faust) en Carl Oesterhelt (Freiwillige Selbstkontrolle) wagen zich aan de ‘Zes zangen’, en roepen daarbij hulp in van een twintigtal klassiek geschoolde muzikanten. De sfeervolle, vaak melancholische klassieke (piano, strijkers, blaasinstrumenten en violen) muziek primeert, al wordt de piano dissonant hardhandig behandeld, of resoneren de bastonen van het orgel veelvuldig, zoals op ‘Fünfter Gesang’.
2. Giulio Aldinucci
Exodus Mandala
Borders and Ruins
(Karl Records)
Op ‘Borders and Ruins’ van de Italiaanse geluidskunstenaar Giulio Aldinucci vormen gruizige, raspende drones een belangrijk bestanddeel. Andere terugkerende elementen op het album zijn drones van hoge tonen en hoge (licht galmende) zangstemmen, die een sacrale sfeer oproepen. De combinatie van de rauwe en verheven klanken pakt verrassend interessant uit. Dat komt deels ook doordat hij regelmatig – al dan niet herkenbaar klinkende – field recordings toevoegt. ‘Exodus Mandala’ is hiervan een mooi voorbeeld.
3. Kraft
Gauze & Effect
Harvest Of Despair
(Opa Loka Records)
Kraft is het alter ego van Rotterdammer Robert Hofman, die eerder actief was in de neofolkband Osewoudt. Vanuit zijn liefde voor Muslimgauze ontstond Kraft, waar hij met de hulp van Osewoudt-lid Stefan Hayes (ook actief in blackmetalband Terzij de Horde), de Oekraïense zangeres Kate Orange, gitarist Dennis Lamb en Richard Leviathan (Ostara) het album ‘Harvest of Despair’ opnam, met het atmosferische nummer ‘Gauze & Effect’.
4. Mia Zabelka & Asférico
The Broken Glass
The Broken Glass
(Störung)
Mia Zabelka en Alex Gámez (alias Asférico) brachten met ‘The Broken Glass’ een gevarieerd album uit. Nummer een op de cd klinkt aanvankelijk als een open improvisatie, maar al snel strijkt en plukt Zabelka op haar elektrische viool, tegen een achtergrond van galm en vervorming die Gámez rond haar spel optrekt. Halverwege komt langzaam een ronkende grondtoon op, en pakt Gámez je op en zet je neer in de hypnotische disco waar ooit Giorgio Moroder een patent op had.
5. The Immersive Project
Regenmann
The Immersive Project
(Spezialmaterial Records)
The Immersive Project is een samenwerkingsproject van de Keulse percussionist Holger Mertin en elektronicamuzikant Michael ‘Koko’ Eberli uit Zürich. Producer Marco Riedener wordt genoemd als derde lid. Die invloed is heel goed hoorbaar in ‘Regenmann’, waar in een ruimtelijke setting de vervormde, broeierige geluiden, dubby beats en percussie in detail hoorbaar zijn.
6. Atiq
From Dusk Till Dawn feat. Daddy Freddy
From Dusk Till Dawn EP
(Mindtrick Records)
Het Rotterdamse Mindtrick Records zette onlangs een sublabel op voor meer dub- en jungle gerelateerde tracks. Eigenaar Atiq debuteert hierop met zijn ep ‘From Dusk Till Dawn’, in een samenwerking met de Jamaicaanse MC Daddy Freddy. Hun new school jungle begint dreigend-rustig, maar breekt dan na een minuut los met energieke jungle-ritmes die aanzetten tot dansen.
7. Anne-James Chaton
Nisansala
Archiv 4
(raster-noton)
De gelauwerde Franse kunstenaar Anne-James Chaton is een veelzijdig mens (zo is hij actief in de geluidskunst, poëzie en beeldende kunst) en werkte hij al samen met The Ex, Andy Moor, Thurston Moore en Alva Noto. Zijn ‘Nisansala’ past met zijn uitgepuurde technobeats en glitches heel goed in de traditie van Raster Noton, al voegt Chaton er nog microtonale bliepjes en vervormde geluiden aan toe tot een prachtige geheel.
8. Le Fruit Vert
Too Much World
Paon Perdu
(three:four records)
‘Paon Perdu’ is het debuutalbum van Le Fruit Vert, bestaande uit Andrea-Jane Cornell en Marie-Douce St-Jacques. Le Fruit Vert combineert op ‘Paon Perdu’ lieflijke vrouwen(samen)zang met dromerige popmuziek. Door de grote rol voor synthesizers en orgel staat die muzikale mix in de traditie van bijvoorbeeld Stereolab, met ‘Too Much World’ als mooi voorbeeld.
9. Ex Eye
Anaitis Hymnal; The Arkose Disc
Ex Eye
(Relapse)
Ex Eye, het samenwerkingsproject van saxofonist Colin Stetson, Toby Summerfield, Shahzad Ismaily (Secret Chiefs 3) en Greg Fox (Liturgy), debuteert met het gelijknamige album. Vier technisch zeer onderlegde muzikanten, die houden van een stevige portie complexiteit in hun muziek. ‘Ex Eye’ telt vier lange nummers, met ‘Anaitis Hymnal; The Arkose Disc’ als een van de hoogtepunten: een mix van postrock getinte soundscapes, momenten van ijselijke furie die herinneren aan Liturgy, een razende sax – en dat met veel bombast gebracht.
10. Meglamancha
Horizon 0
Soil
(Norwegianism Records)
‘Soil’, het debuut van Meglamancha, verscheen op Norwegianism Records, het label van Dead Neanderthals uit Nijmegen. Niet vreemd als je weet dat de band een samenwerking is van drummer en studioveteraan Marlon Wolterink (tevens vaste studioman van Dead Neanderthals) en gitarist en synthesizerfreak Freek Philippi. ‘Soil’ bevat vier uitmuntende, industrial aandoende noise-dronenummers. Het uptempo ‘Horizon 0’ bevat fragmenten die enigszins doen denken aan Throbbing Gristle.
11. Claude Speeed
800 Super NYC
Infinity Ultra
(Planet Mu)
De Schotse muzikant Claude Speeed remixte in 2012 Kuedo’s ‘Work, Live & Sleep in Collapsing Space’ en daarna kon hij bij Planet Mu terecht. Na een ep in 2015 debuteert hij nu met ‘Infinity Ultra’. Zoals altijd laveert Speeed tussen ambient en noise, maar zet hij alles zo dik aan zodat ook de wat rustigere nummers enkel door hun intensiteit al indruk maken. Luister maar naar ‘800 Super NYC’.