Natuurlijk maakten Slowdive, Gas, Beach Fossils en Sufjan Stevens dit jaar prachtige platen, maar deze tien bijzondere platen zag je wellicht over het hoofd volgens Maurice Dumont.
- Uit de inmiddels legendarische sessies van het West Coast Get Down Collective, na albums van Kamasi Washington en Miles Mosley, nu een album met trombonist Ryan Porter in de hoofdrol. ‘ABC Song’ roept de speelse hip-hop van De La Soul en King Britt’s Sylk 130 in herinnering.
- DJ Bosq, voorheen van de Whiskey Barons, maakte vier uitermate dansvloervriendelijke edits van Poly-Rhytmo-nummers en zette ze op een twelve inch die dit najaar bij elke gelegenheid uit m’n platenkoffer kwam.
- Andrés maakt al een tijdje de ene briljante remix na de andere. Mijn favoriet van dit jaar is zijn bewerking van ‘Red Planet’ van saxofonist en fluitist Roger ‘Chip’ Wickham, alias Kid Costa.
- Quantic is een productief baasje, maar kwantiteit gaat wel een beetje boven kwaliteit. Ook Curao, met de Afrikaans-Colombiaanse zangeres Nidia Góngora, klinkt wat te degelijk en te gemakkelijk, op de twee briljante singles ‘Que me Duele’ en ‘Amor En Francia’ na. Koop die plaat voor deze twee pareltjes.
- Axel Boman en John Talabot maakten een plaat met onconventionele deep house, die hier en daar schuurt en wringt, maar het hoogtepunt, het melancholische ‘Loser’s Hymn’, is van een totaal andere orde: een epische hymne, die in een eerlijkere wereld de top 2000 zou kunnen aanvoeren.
- Iraniër Siavash Amini combineert op Tar dissonante industriële drones met strijkers en andere lieflijke klanken. In ‘Rivers of Tar’ wordt dit gevecht tussen donker en licht, tussen electronica en acoustische instrumenten tot Orffiaanse proporties opgeblazen. Tim Hecker meets Gorecki, of zoiets.
- De nieuwe plaat van Rafael Anton Irisarri, met medewerking van eerdergenoemde Siavash Amini, leunt tegen het diep-romantische werk van BvDub, maar dankzij het incidenteel gebruik van gitaren ook tegen het werk van Ensemble Economique, vooral in het euforische ‘Rh Negative’.
- Tijdens een optreden in Melbourne kreeg Manuel Göttsching versterking van Ariël Pink. Vooral de memorabele uitvoering van ‘Schwingungen’ maakt het optreden en het uitbrengen van deze opnamen de moeite waard.
- De degelijke Algerijnse filmcomponist en orkestleider Ahmed Malek experimenteerde jaren 1980 in zijn vrije uren met synthesizers en tape loops. Producer fLako maakte van deze urenlange muzikale flarden een min of meer samenhangend album.
- De grootste sensatie van 2017 was het derde seizoen van Twin Peaks, niet alleen vol visuele, maar zeker ook muzikale hoogtepunten. Johnny Jewel componeerde een van de hoogtepunten: het melancholische ‘Windswept’.