Hordes Of The Battered

In Gonzo (circus) #107 staken we de loftrompet over ‘Ease & Delight’ van Blackup. Net als Blackup is Falling Man een band die opereert vanuit Gent, al zijn de meeste leden ervan net zo goed inwijkelingen of ondertussen alweer uit de stad verdwenen. Gent stuurt zijn inwijkelingen de hort op, of zo lijkt het wel. Soit, zo onder de indruk als we waren van ‘Ease & Delight’, net zo verrast zijn we door het vijf nummers tellende ‘Hordes Of The Battered’. De cd is de opvolger voor de single ‘Downfall’, die in oktober 2011 het licht zag en waarvoor de Spaanse kunstenaar Enrique Marty een maniakaal aandoende animatievideo maakte. Hij maakte eveneens een videoclip voor ‘Mr. Matuchek’, gebruik makend van skaters uit zijn woonplaats Salamanca, terwijl ze maskers uit zijn maffe collectie ophadden. Om maar te zeggen dat het kwartet het meent. Ze zijn samen sinds 2008 en al durft de pers de groep te degraderen tot het vehikel van podiumbeest Sam Louwyck, niets is minder waar. De kerel trekt gewoon de meeste aandacht naar zich toe, als gewezen danser bij Les Ballets C De La B en rollen in onder meer ‘Ex-Drummer’, ‘Any Way The Wind Blows’ en ‘Rundskop’. Drummer Sven De Potter schrijft al jaren over muziek, gitarist Lode Sileghem baste bij No Tomorrow Charlie en Capt. Moon en Polie Van De Velde heeft al heel wat watertjes doorzwommen, waaronder het runnen van een kwaliteitsvolle tweedehandsboekenwinkel en hij was lid van Capt. Moon. Het ontbreken van een bassist is geen rariteit, de kruising van Captain Beefheart, Beasts Of Bourbon, Jon Spencer en TC Matic is dat wél. De twee gitaristen gooien behoorlijk wat noise in de songs, Lowyck is gedreven, gek en geniaal tegelijk, terwijl De Potter alles weet samen te houden. Niet alleen voornoemde songs zijn meer dan de moeite waard. Een nummer als ‘Moron’ moet eigenlijk op elke compilatie die een staalkaartje van Belgische rock anno nu wil promoten. De vijf songs zijn zonder uitzondering super, blijven hangen, zitten vol weerhaakjes en behouden toch dat typisch Vlaamse, weerbarstige rockgeluid. Geproduceerd door Theo ‘Van Rock’ Van Eenbergen (die vaste geluidsman was voor Henry Rollins en al met heel wat groten samenwerkte) met de hulp van Peter Van Elderen (Peter Pan Speedrock) kiest Falling Man duidelijk voor kwaliteit. En het loont. ‘Hordes Of The Battered’ is gewoon een zeer goede cd.

FallingMan_HordesOfTheBattere