De Amerikaanse geluidskunstenaar Ben Fleury-Steiner houdt ervan om zijn composities te vormen als een soort droomachtige constructies. Fragmenten van vaag opdoemende herinneringen en zintuiglijke indrukken schuiven over en in elkaar tot een soort vloeiend en golvend geheel. Zijn nieuweling âWhile the Red Fish Sleepsâ is daar een goed voorbeeld van, om te beginnen al met het titelnummer. Die compositie is verdeeld in twee stukken van respectievelijk ruim 21 en 10 minuten en wordt gekenmerkt door een bijna letterlijke diepte. Om bij de associaties met water te blijven: we zien het stromende oppervlak en vaag, soms wat duidelijker, zien we wat zich daaronder afspeelt. Het nummer âWhile the Red Fish Sleepsâ bestaat uit ruisende drones op de voorgrond en op verdere afstand klinkend een subtiel, telkens herhaald traag loopje en field recordings. Soms vallen drones en ritme kort weg, om even later weer op te duiken. âWhite Moth Arcadeâ lijkt te beginnen met willekeuriger geplaatste geluiden, maar al snel ontstaat hierin structuur. Hier rammelen de verspreide, metalige klanken juist op de voorgrond en zijn het de ruisende geluiden die er achter schuiven. âSea Of Secretsâ biedt indringende, golvende en donkere drones met op de achtergrond scherpe, snerpende en krakende geluiden en verrassend goed passende field recordings van vogelgeschreeuw. Afgezien van âWhite Moth Arcadeâ zijn de nummers sterk gebaseerd op duur, herhaling en, zoals aangegeven, gelaagdheid. Fleury-Steiner levert hier zorgvuldig gecomponeerde stukken, waarin de luisteraar fijn mag drijven en mijmeren. De professioneel geperste cd-r met prachtige fotografie van Julien Lambrechts heeft een oplage van honderd exemplaren.