transit_skyscraper_gonzo
Geluid

Seamus Cater

The Three Things You Can Hear

Artiest:Seamus Cater
Titel:The Three Things You Can Hear
Label:Annihaya Records
Distributeur:Forced Exposure

www.seacater.com

Op ‘The Three Things You Can Hear’, de nieuwe soloplaat van de Amsterdamse folkzanger, avant-gardemuzikant en DNK Ensemble-lid Seamus Cater, kun je letterlijk een speld horen vallen. Ja, letterlijk: de minuut stilte tussen derde track ‘Lunora’ en vierde track ‘Pretty Girls All In A Row’ blijkt op de cd-versie een aparte track te beslaan, ‘Pin Drop’ geheten. Net als op de 7inch-versie van ‘Lunora’ die Cater twee jaar geleden uitbracht is ieder zuchtje, iedere ademhaling en iedere suggestie van een noot hier een moment van belang, omringd door veel, heel veel stilte. Caters benadering van zijn impressionistisch-verhalende folkliederen is vergelijkbaar met hoe artiesten van het fijne ECM-label jazz benaderen: op een bijna religieuze manier toegewijd, sensitief, zoekend en improviserend. Zijn begeleiders zoekt Cater dan ook veeleer in jazz- en modern klassieke kringen. Zijn vorige album ‘The Anecdotes’ was een samenwerking met de Finse multi-instrumentalist Viljam Nybacka; hier ligt de nadruk op Caters eigen spel op zijn vooroorlogse concertina en zijn zalvende stem, voorzichtig aangevuld met gastbijdragen van het Berlijnse microtonale klarinetduo The International Nothing, bassist Koen Nutters en drummer Morten J. Olsen van drone-ensemble The Pitch, altviolist Johnny Chang en Han Jacobs op zaag – nee, geen muzikale zaag, gewoon een zaag. De gewijde, zeer minimalistische sfeer van de muziek en het ongebruikelijke geluid van de concertina dompelen de luisteraar in een tijdloze, bijna onwerkelijke sfeer, die soms wat verstikkend kan werken. Cater gebruikt zijn stem eerder vertellend dan dat hij echt uithaalt als zanger, en iets meer vrijheid voor de gastmuzikanten had een streepje licht kunnen toevoegen hier en daar. Maar de luisteraar die zich er aan overgeeft en iedere noot laat binnenkomen, blijft uiteindelijk ademloos en diep geraakt achter.

Comments

comments

Reacties