728x90 MM

The Sea Swells A Bit

Drones en soundscapes, oude en jonge garde. Aidan Baker kennen we als een man die onophoudelijk platen uitbrengt, zodanig dat zijn meeste releases redelijk genegeerd passeren. Nu gunt het Franse label Ici D’Ailleurs één van zijn platen een nieuwe kans met een rerelease van ‘The Sea Swells A Bit’, Bakers plaat uit 2007 met een wat lullige titel en drie lange dronestukken die allemaal vroeger of later op gang komen door middel van tribal percussie. Door die percussie is het een wat gemakkelijker beluisterbare plaat dan Bakers pure dronewerk, wat we makkelijk kunnen vergelijken met de hier bijgeveleverde liveversie van het titelnummer, die de percussie mist en veel makkelijker naar de achtergrond van ons bewustzijn afdwaalt. Deze plaat doet af en toe denken aan iemand als High Wolf en kan prima dienst doen als introductie tot het immense oeuvre van Baker, en net zo prima als afvinkplaat voor iedereen die één Baker-plaat in zijn collectie wel genoeg vindt. De jonge Hengelose gitarist en producer Dotlights begeeft zich op zijn debuut-ep ‘Qualms’ in vergelijkbare sferen, maar houdt het kort, waardoor zijn drie drie-minuten-liedjes iets schetsmatigs hebben en met hun liedjesstructuur refereren aan postrock. Qua geluid en productie blijft Dotlights in de jaren 1990, met muziek die sterk doet denken aan postrockpioniers als Labradford en Slint. Wij zouden Dotlights aanraden om nu vooral een frisse eigen aanpak en identiteit te gaan ontwikkelen, wil hij niet samen met Baker en co. in het over- en overvolle vaarwater van de postrock en drones opgaan. Maar dat komt vast wel goed.

tekst:
Benjamin van Vliet
beeld:
Aidan_Baker_The_Sea_Swells_A_B
geplaatst:
wo 11 mei 2016

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!