Blog Magazine

Mobiele Curatoren Collectieven (9):


Scratch+Snuff bestaat intussen zes jaar. Jaren waarin ze als muzikale bohemiens en met een eigenzinnige programmering het Gentse muzikale landschap mee helpen uittekenen.

Ollie Bostoen was ooit een cafébaas die met veel goesting optredens organiseerde in zijn café. Cafébaas is hij intussen niet meer, maar die zin ging nooit meer weg. Hij is de drijvende kracht bij Scratch+Snuff en staat vooral in voor de programmering. Daarmee wil het collectief een hiaat opvullen. Niet vanuit frustratie maar vanuit tonnen goesting en evenveel liefde voor muziek. “We hadden het gevoel dat er meer kon gebeuren op rock-‘n-rollgebied in Gent. We zagen wat er mogelijk was in Magasin 4 in Brussel of CinéPalace in Kortrijk, en vonden dat zoiets ook moest kunnen in Gent. Wij wilden terug naar de basis, naar minder bekende bands, naar bands die nog écht vuil kunnen klinken. Dat blijft tot vandaag de dag ook de betrachting.”

Groei

Het begon allemaal met Flu Fest in 2009, een gratis festival georganiseerd door een los collectief. Het werd een onverhoopt succes, en zo ontstond het idee om door te gaan met organiseren. Zo ontstond de vzw Scratch+Snuff (een vzw is vergelijkbaar met een stichting in Nederland, red.). Dit werd een vast collectief van vier, met naast Bostoen ook Joost Vanheede, Achim Biebauw en Michael Devos. Flu Fest vond plaats aan de Nieuwevaart in Gent, op een industrieel bedrijventerrein, en ook de eerste optredens op regelmatige basis werden daar gehouden. “Dat was twee à drie keer per jaar in een ruimte die Achim daar huurde. We kregen echter problemen met een medehuurder die de optredens en feestjes niet meer zag zitten.” Dus moest Scratch+Snuff op zoek naar een nieuwe locatie en vanaf dat moment werden ze mobiele curatoren, op zoek naar interessante plekken om hun ding te kunnen doen. “We organiseerden een tijdje concerten in een kraakpand in Ledeberg, Café Carol. Na een tijd werd dat pand afgebroken en moesten we weer op zoek naar een nieuwe locatie.”

Festivals

In die periode werden ook weer een paar Scratch+Snuff-festivals georganiseerd. Met niet de minste namen op de affiche. Op twee verschillende edities van dat festival kwamen onder andere Mombu, Mugstar, Henry Blacker, Gruppo Di Pawlowski, Manngold, Karma To Burn en The Ex langs. Om er maar een paar te noemen. Voor deze festivals werd op eigenzinnige wijze uitgeweken naar de Belgische kust. De eerste editie vond plaats in Nieuwpoort en de tweede editie in Oostende. Naar analogie met ATP, dat aan zijn laatste edities bezig was, kon je kiezen voor een formule met overnachting. Die Scratch+Snuff-fests waren ook altijd heel laagdrempelig door hun goedkope toegangsprijs. “Ook nu blijft het een voornemen om de toegangsprijs voor de concerten zo minimaal mogelijk te houden. We krijgen een heel klein beetje subsidie, een paar honderd euro per jaar. Het gros van de inkomsten moet dus uit toegangsprijs en drankverkoop komen. Die inkomsten uit drankverkoop moeten we dan nog delen met de uitbaters van de locatie waar we organiseren. Daarom doen we ook alles zelf: opbouw, afbouw, de toog en de kassa bemannen. Met de hulp van enkele vrienden.”

Mike Patton

Momenteel programmeert Scratch+Snuff vooral in De Charlatan en De Koer, allebei in Gent. “Met de Charlatan hebben we een goede deal, naast het feit dat het heel praktisch is voor ons om daar te programmeren. Ze hebben hun eigen geluidsinstallatie, geluidsman, catering én de mogelijkheid om buitenlandse bands te laten overnachten in hun eigen accommodatie. Daarnaast zit achter De Koer een groep enthousiastelingen met een visie en een toekomstgericht project dat op onze lijn ligt.” Bij de programmering kan en mag alles. “Sowieso is er een gezamenlijke liefde voor Mike Patton. Laat ons maar zeggen dat alles waar een gezonde hoek af is in de programmering van Scratch+Snuff zijn plaats kan hebben. Het gaat meer om mentaliteit dan genre. Het doet vooral deugd om te zien dat bands als The Glücks of Hypochristmutreefuzz, die ooit bij ons een van hun eerste concerten speelden, vervolgens kunnen doorgroeien naar grotere podia.”

Comments

comments


Dit artikel verscheen eerder in GC #141.

Koop deze editie in onze webshop!

Reacties