transit_skyscraper_gonzo
Events

Geflitst! Stroboscopic Artefacts in Fuse


Het technolabel Stroboscopic Artefacts deed een showcase in de Brusselse club Fuse; de mysterieuze Rrose en labelbaas Lucy schitterden. Ook het Futurepast concept in zaal 2 liet een degelijke indruk na.

Rrose (Tom Nys)

Rrose (Tom Nys)

De Brusselse club Fuse houdt nog steeds de vinger op een hevig pulserende pols en inviteerde dit weekend Stroboscopic Artefacts – één van de meest flitsende technolabels van de afgelopen jaren – voor een showcase. De drie artiesten die de line-up uitmaakten, waren daarbij niet van de minste: de enigmatische Rrose, het conceptueel-denkende talent Kangding Ray en het zelden teleurstellende, Italiaanse hoofd van SA, Lucy.

Nadat resident en even groot Belgisch instituut als de club in kwestie Pierre de dans fijntjes had geopend, begon Rrose aan een set die nog lang in ons brein zal nazinderen. Deze bestond voornamelijk uit tracks met hypnotiserende, knarsende, ronkende, een tikkeltje industriële en dronerige kwaliteiten, met andere woorden volledig in lijn met haar eigen producties. Wat het geheel daarenboven zo hoogwaardig maakte, was haar perfecte gevoel voor opbouw. Waar heel wat deejays vergeten om van de twee uur die ze voorhanden krijgen een reis of verhaal te maken, was net dit aspect hetgeen waarin Rrose excelleerde. Ze leidde het publiek van pure baarmoedermuziek naar een vlucht in het ijle luchtruim en weer terug naar schimmige, caverneuze tonen, om in het laatste half uur alles op alles te zetten met overweldigende techno.

Het is bekend dat Rrose, zich graag verbergend in de schaduwen van het mediacircus dat ook deze muziekstijl geworden is, tevens een voorliefde heeft voor allerhande avant-garde muziek en andere kunsten, en dat die escapades niet altijd door de liefhebbers van onversneden vier/vier techno gesmaakt worden, maar zich bewust zijnde van de locatie, serveerde ze een bemiddeling die de aanwezigen ten volle smaakten, waarbij een oudere, eigen track op Sandwell District een hoogtepunt was.

Dat was helaas anders bij Kangding Ray, die weliswaar een groot aantal degelijke producties op zijn naam heeft staan maar die van zijn stevige maar gevarieerde output een bijzonder oninteressante live set brouwde. Pompende beats zonder al te veel afwisseling met daarbovenop een klankenpalet dat soms nieuw maar voor het grootste deel als belegen psytrance overkwam, maakte dat vele van de aanwezigen in de hoofdzaal snel afhaakten. Het contrast met de subtiliteit van Rrose kon nauwelijks groter zijn. Dat zijn performance dan nog behoorlijk lang duurde en bovendien tijdens de late piek van de nacht viel, kwam de sfeer geenszins ten goede.

Dat maakte de overname voor Lucy een beetje sneu, maar gelukkig druppelde de dansmeute gaandeweg terug van de tweede zaal boven. In tegenstelling tot zijn voorganger was ’s mans optreden boeiend en meeslepend, waarbij hij de betere techno van de afgelopen tijd draaide. Bij het inzetten van het laatste hoofdstuk van zijn set zagen we de eerste opgevers vertrekken en we konden hen alleen maar ongelijk geven, want Lucy schakelde gradueel over naar flinke maar hemelse house, met onder meer Junior Boys’ “Work” in de remix van Marcel Dettmann, “The Sun Can’t Compare” van Larry Heard & Mr. White en zowaar ook Ricardo Villalobos’ “Dexter”. Een einde in schoonheid.

En voor wie dit nog niet genoeg was geweest – ja, daar hoorden wij ook bij –, ging het feest nog even door in zaal twee, waar het “Futurepast” concept nog steeds in volle gang was. Het gaat om een idee van de Belgische deejays Pjay –  die we kennen van de Kontrast feesten – en Davy van het in Leuven geboren genootschap Down Under. Er wordt geambieerd om techno te brengen die in zekere zin tijdloos is. Dat werkte wonderwel want zowel de muziek als de sfeer was moeilijk als van de nieuwe noch als van de oude school te definiëren, maar eerder van de Academie der Tijdloze Beats. Hier werd ook in tegenstelling met de hoofdzaal volop vinyl bovengehaald. Een pluim van onzentwege, en het deed pijn toen de naald uit de laatste groef moest.

Comments

comments


Reacties


Geef een reactie