171023_Philip_Glass_banner
transit_skyscraper_gonzo
Mixcloud Monday

MIXCLOUD MONDAY Empusae


Naar aanleiding van Ogentroost, het door het Gentse Consouling Sounds gecureerde onderdeel van het BRDCST-festival in de Ancienne Belgique, waar ‘Lueur’, het nieuwe album van Empusea aka Nicolas Van Meirhaeghe wordt voorgesteld, stelde Patrick Bruneel hem enkele korte vragen over Ogentroost én de mixtape die hij voor Gonzo (circus) samenstelde.

Hoe kwam Ogentroost tot stand?

Empusae - (c) Stephan Vercaemer

Empusae – (c) Stephan Vercaemer

NVM: “Mike Keirsbilck en Nele Buys van Consouling Sounds kregen carte blanche van de AB om iets te organiseren voor het BRDCST-festival Ze wilden iets bijzonder organiseren om mijn nieuwe album ‘LUEUR’ voor te stellen aan het publiek. ‘Lueur’ is voor mij een heel persoonlijke, exorcerende plaat, om de demonen rond een oogziekte die onlangs bij mij vastgesteld werd te verdrijven. Na wat brainstormen met Christel Morvan (Nesisart) en Consouling, kwam het idee om dat thema wat verder uit te werken. Het resultaat is “Ogentroost”, een minifestival met een bijzondere  line-up.”

Je nodigt vooral bevriende artiesten uit voor de line-up, en ook voor je eigen set broedt je op iets speciaals. Vertel.

NVM: “Ik heb het geluk dat ik voor dit event omringd wordt door een aantal vrienden waarvoor ik zowel persoonlijk als artistiek enorm veel respect heb. Het zou absurd zijn om van zo’n gelegenheid geen gebruik te maken. Voor de live-voorstelling van ‘LUEUR’ heb ik de eer om vergezeld te worden door een aantal onder hen (CHVE, Barst en Treha Sektori). Ik ga nu niet alles verklappen maar er komt ook nog een aantal gastmuzikanten bij. Het wordt echt iets heel intens en uniek!”

Je werkt ook intens samen met Christel Morvan van Nesisart.

NVM:  “Christel Morvan is sinds een aantal releases de illustratrice voor Empusae. Ze is echter veel meer dan dat. Mijn en haar werk inspireren elkaar wederzijds. Sinds kort doet ze nu ook fantastische live visuals voor mijn optredens, iets waar ik al jaren naar op zoek was. Het album design en de komende animatiebeelden zijn zo gelijklopend met de muziek en de ideeën erachter! Het resultaat zijn diepe, mystieke, enigmatische en symbolische creaties. Ik ben echt zeer gelukkig om met een artistieke soulmate te kunnen werken, en haar intussen ook als levenspartner te hebben.’

Wat staat er voor jou na die voorstelling nog op het programma de komende tijd?

NVM: “Het nieuwe album van Ordo Rosarius Equilibrio (Zweeds apocalyptic folk project waarbij ik sinds de vorige plaat ook actief ben in de compositie en productie, pb) nadert de eindfase en zou in principe nog dit jaar moeten uitkomen. We zijn begin dit jaar ook aan een nieuwe Tzolk’in (tribal industrial project met Gwenn Trémorin van Flint Glass, pb) plaat begonnen. Het plan is ook om die ten laatste begin 2018 uit te hebben. Onus (post ambient doom pop project met de Zweedse Peter Brjärgö van onder meer Arcana, Sophia, pb) staat momenteel even on hold. In april komt een vinyl uit van 6 projecten die eind april in Augsburg samen optreden. Bij vijf van de zes ben ik (live en/of studio) verbonden en het zijn allemaal heel hechte vrienden sinds jaren (Ordo Rosarius Equilibrio, In Slaughter Natives, Triarii, Peter Bjärgö en Empusae), een soort van familie-plaat bijna.

Kan je nog kort even de keuze van de nummers op je mixcloud toelichten?

NVM: “Peter Bjärgö is een artiest waarvan ik fan ben sinds de jaren 1990 en die nu een heel goeie vriend geworden is. ‘I am you’ van Hecq is een stuk uit zijn album als post mortem eerbetoon aan zijn vader. De muziek raakt me heel diep tijdens elke luisterbeurt. Storm Corrosion is een project van Steven Wilson (Porcupine Tree) en Mikael Åkerfeldt (Opeth). Ik heb het voor beide projecten maar deze samenwerking is echt een 1+1=3 formule. Coil is voor mij een goddelijk project. Een oeuvre vol avant-garde, magie en kunst. Lamia Vox zie ik soms als de Russische vrouwelijke tegenhanger van Empusae. Ik heb een nummer samen met haar gemaakt dat binnenkort uitkomt. Eigenlijk is dat nog even geheim. Onus is ontstaan uit vriendschap, passie voor donkere muziek en ‘de last van het leven’ samen met Peter Bjärgö. Voor mij een heel emotionele plaat. Subheims laatste plaat kwam uit op Denovali. Het nummer in kwestie kwam van zijn vorige plaat. Ik heb het echt voor zijn composities en heel aangename productie. Tzolk’in (Empusae + Flint Glass) dateert van mijn meer electronic-industrial periode. We openden onze concerten meestal met dit nummer. Nostalgie dus. Deze track van Rome illustreert mijn liefde en invloed van orkestrale muziek in mijn (huidige) composities. Christian Erdman van Triarii is een heel goede vriend en zijn project (bij wie ik live percussie speel) vind ik heel fascinerend. Voor mij is hij een muzikaal genie.”

Alle informatie over het event op 9 april vind je hier.

Tickets kun je kopen via de website van AB Concerts.

Comments

comments


Reacties


Geef een reactie