Blog Columns Magazine

Editoriaal Gonzo (circus) #132


Waarom is Record Store Day een monster geworden? En is de periferie van de muziek het nieuwe centrum aan het worden? En wat lees je allemaal in Gonzo (circus) #132?

 

GC132‘De weg naar de hel is geplaveid met goede intenties’. Wie die uitdrukking als eerste heeft gebezigd, daarover is het wereldwijde web niet eenduidig. Aan zeggingskracht heeft de al vele eeuwen in zwang zijnde uitdrukking echter niets ingeboet. Hoewel het zeker ook gaat om de bedoeling, de intentie, is het uiteindelijke resultaat toch het belangrijkst. Een mooi initiatief kan zo verworden tot een pervers en monsterlijk gedrocht.

We hebben het over de Record Store Day (RSD), dit jaar op 16 april. Ooit is die opgezet om in een snel kleiner wordende markt voor fysieke geluidsdragers de loftrompet te steken over het tactiele en met liefde gemaakte geluidsobject, maar de dag is inmiddels verworden tot een feestje voor de mainstream die wil laten zien hoe cool ze is met een in duizend kleuren geperst stuk vinyl (check de website). Er begint binnenkort bij HBO nota bene een serie, bedacht door Mick Jagger, die ‘Vinyl’ heet.

Tot zover zou er weinig aan de hand zijn als de echte liefhebber – zoals Jan van Toorn die tot 6 maart in Schunck* (Heerlen) zijn zeer bijzondere collectie toont – hier niet de dupe van zou worden. De bedragen die de mainstream wil betalen voor een stuk vinyl van rond de 150 gram, beïnvloeden bovendien óók de prijzen en de wachttijden van de kleinere labels bij de overgebleven perserijen.

De tegenreactie is gelukkig ook ingezet: in Gent wordt dit jaar een soort alternatieve RSD gevierd, met als initiators Wool-E Store en Consouling Store. Laat je dus niet gek maken door de mainstream; dat doen wij namelijk ook niet. Wij gaan onze eigen weg; zo trapten we als organisatie het jaar af met een goedbezocht en gewaardeerd netwerkevent, dat smaakt naar meer.

En het bewijst eens te meer dat Gonzo (circus) een unieke positie inneemt. Niet alleen als een bijzonder platform dat bruggen slaat tussen Vlaanderen en Nederland en tussen kunstenaars en organisaties, maar ook inhoudelijk uniek is in de Lage Landen. Bij ons lees je over wat pas veel later of nooit door de mainstream wordt opgepikt. Over de periferieën van de muziek, zoals Luk Sponselee van Zesde Kolonne in Eindhoven het recent zo mooi uitdrukte.

De vraag – ook gesteld op het recente Berlijnse CTM-festival – is echter: zijn die gebieden, genres en de underground nog wel de periferie? Zijn ze niet langzaam het centrum aan het worden terwijl de mainstream die boot lijkt te missen? Zoals Afrika en het Midden-Oosten waar de vernieuwing nu vandaan lijkt te komen.

De in de Verenigde Staten opgeleide Ethiopische elektronische muzikant Mikael Seifu legt de zere vinger op de Westerse muziekopleidingen, waar bijna exclusief wordt gefocust op Westerse toonsoorten en maten; hij kent er inmiddels meerdere en doet er zijn voordeel mee. Dat geldt eveneens voor het Amerikaanse duo 75 Dollar Bill, dat zich flink liet inspireren door een specifiek toonsysteem uit Mauritanië, en ook het Amerikaanse Rempis Percussion Quartet speelt vrijelijk met Afrikaanse en Latijns-Amerikaanse ritmes.

In deze editie zijn de vrouwelijke artiesten wederom goed vertegenwoordigd: in deze Gonzo (circus) én op Rewire staan JLIN en Kara Lis-Coverdale, die de mooie uitspraak deed: “Wat is spiritualiteit anders dan een zoektocht naar oorsprong, betekenis en verbanden, ongeacht hoe dat zich manifesteert?” Ook het Frans-Canadese minimal wave/technoduo Essaie Pas en het Leuvense postpunk-vijftal Whispering Sons hebben een frontdame die veel aandacht opeist. Andere creatievelingen uit de Lage Landen zijn de Antwerpse ‘soort van hiphopper’ Glints, de Limburgse noiserockers El Yunque, en natuurlijk de winnaar van de Peter Bruyn Penning: Anton Dautzenberg.

Harold Schellinx tenslotte legt in zijn essay uit waarom stilte – en niet oranje – het nieuwe zwart is. Wie wil horen hoe dat klinkt, reist medio april af naar Kortrijk voor Klinkende Stad.

Veel lees-en luisterplezier.

Gé Huismans

Hoofdredacteur

Comments

comments


Dit artikel verscheen eerder in GC #132.

Koop deze editie in onze webshop!

Reacties


Geef een reactie