Cymbalen lusten geen gitaren

Vorig jaar speelden tijdens een Japanse tournee Jozef Dumoulin en Teun Verbruggen voor het eerst samen met Keiji Haino en de chemistry zat goed. Daarom namen ze samen ‘The Miracles Of Only One Thing’ op, en Sub Rosa brengt deze plaat in het begin van 2017 uit. Op die release is het nog even wachten dus, maar gelukkig presenteert het drietal hun nieuwe muziek nu al tijdens een aantal Europese optredens. En dan mag een concert in de Oorstof-reeks natuurlijk niet ontbreken.

Keiji Haino
Keiji Haino

Wie donderdagavond ook niet ontbraken waren de Finse gitarist Lauri Hyvärinen, de Japanse feedback-terrorist Daichi Yoshikawa en de Franse toetsenist/ elektronica-specialist Leo Dupleix. Dat internationale gezelschap serveerde het talrijke publiek een lange, duistere soundscape die vooral refereerde aan musique concrète. Of aan wat Luke Fowler deed op ‘Fowl Tapes II’. Hoe dan ook; hun set begon goed. Met de gemanipuleerde gitaar van Hyvärinen, de laptop van Dupleix en de klankschaal van Yoshikawa bracht het drietal industrieel aandoend en enerverend gehamer en een zacht brommende en sissende drone. Al snel werden de bastonen prominenter, de computer luidruchtiger, het getokkel agressiever. En ging het volume serieus omhoog. Om daarna terug te zakken; het drietal laste immers handig momenten van bijna stilte in, waardoor het verbrokkeld klinkende klanktapijt soms haast contemplatief werd. Lang duurde dat wel nooit, want Yoshikawa bleef dwangneurotisch op de bowls kloppen, Hyvärinen perste geregeld schraperige, metalig klinkend lawaai uit zijn snareninstrument en uit de laptop pruttelde er vaak iets heel lawaaierigs. Blatante geluidstormen staken dus op en gingen weer liggen, en werden nooit vervelend. Straf!
Zo een prestatie overtreffen is niet vanzelfsprekend, maar drummer Teun Verbruggen en toetsenist Jozef Dumoulin zijn natuurlijk niet de minsten. En zijn goed op elkaar ingespeeld, want met tijdens concerten van onder andere The Bureau of Atomic Tourism en Othin Spake delen zij sowieso het podium met elkaar. Sinds kort doen ze dat ook met de Japanse zanger en multi- intrumentalist Keiji Haino. En dat met wisselend succes, zo bleek in DE Studio. Echt verrassend was deze performance immers niet: Haino maakte zowel rock, noise, psychedelische, impro en drone- muziek en zowat al deze stijlen passeerden er de revue. En dat met de nodige theatraliteit, want de gezonnebrilde Japanner sneed de set op zijn knieën zittend aan met ritualistisch overkomend tamboerijngerammel en cymbalengebonk. Gereutel en geratel klonk op uit Dumoulins elektronica en Haino braakte daar een portie nonsensicaal gebrabbel en gemompel over uit. Verbruggen viel in met schaarse, jazzy drumaanslagen en Haino drapeerde daarover een bluesy gitaarlick. Die klonk snel dronier, daarna freakier en verdrong het alsmaar onstuimiger wordende ritme zodat het combo even een schreeuwerig rock trio leek. Die woeste, erg luide aanval op de trommelvliezen bleef niet duren want ook tijdens deze performance eiste de stilte zijn plaats op. Als onderdeel van de muziek, dat spreekt voor zich. Aanvankelijk was de stil-luid formule erg efficiënt want luisteraars schrokken op toen het drietal na een donkere drone plots een wilde – zelfs naar no wave knipogende- free jazz jam inzetten. Maar dat effect bereikte het drietal zeker niet altijd: hoewel de multi- instrumentalist tijdens een donkere ambient-passage nog wel verraste met een engelachtige zangpartij, verloor het degelijke optreden een beetje aan spanning door dezelfde, altijd terugkerende dynamiek. Haino wierp zich met zijn zes snaren ook op als absolute leider, waardoor toeschouwers de indruk kregen dat er van interactie niet al te veel sprake was. De twee anderen moesten mee, daar leek het toch op toen Verbruggen met zijn bruut geklop op de cymbalen Haino’s gitaar probeerde te overstemmen en dat niet lukte. ‘Cymbals eat guitars’, is dat geen uitspraak van Lou Reed zaliger? Niet met Haino dus.
Gezien: Leo Dupleix – Daichi Yoshikawa – Lauri Hyvärinen + Teun Verbruggen – Jozef Dumoulin – Keiji Haino: 24 november, DE Studio, Antwerpen

tekst:
Koen Lauwers
beeld:
Keiji-Haino
geplaatst:
zo 27 nov 2016

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!