Reverend Beat-Man And The Underground - (c) Bart Marescaux

Zwitserse Hoogmis

Als platenbaas (Voodoo Rhythm) en levende rock’n’roll-legende Reverend Beat-Man besluit om een Hoogmis te komen leiden in het Kortrijkse punkhol de Pit’s, dan weet een beetje liefhebber dat deze avond een feest zal worden.

Eentje met veel rondvliegend bier, ter waardering van de concerterenden, veel zweet (ook zonder hittegolf in aantocht), een portie rauwe muziek en een uit de bol gaand publiek.

Het scheelde wellicht maar drie haartjes (het aantal dat Beat-Man nog op zijn hoofd heeft staan) of de boel was, alweer, uitverkocht. Geen voorprogramma, dat hoort niet bij een misviering. Wel een Beat-Man in vorm, een guitige blik op zijn snoet van zodra hij arriveerde tot hij uiteindelijk, laat in de nacht, ter bedstee trok.

Doomblues

Tijdens de lockdown maakte hij samen met Beatrice Graf (drums), Milan Slick (keys) en Benjamin Glaus (lead guitar) als Reverend Beat-Man And The Underground de plaat ‘It’s A Matter Of Time, The Complete PALP Session’ en dat was ook de plaat die deze avond op ons zou worden losgelaten. In willekeurige volgorde dat wel, maar in zijn totaliteit, dat dan weer wel. Lockdown en een broek vol goesting vormt de inhoud van het album.

Live was het in een volgepakte Pit’s even schrikken. Beat-Man kwam namelijk aangewandeld, al gitaar spelend, vanuit de ruimte waarin merch / toiletten en rokershok elkaar overlappen. Knikkend als een volleerde Reverend beende hij door het op elkaar gepakt staande publiek richting podium, alwaar zijn medetrawanten al op hem stonden te wachten.

Beat-Man heeft goesting

Wat volgde was een feest der herkenning voor wie de plaat al hoorde. De anderen konden alleen vol be- en verwondering toehoren hoe guitig nummers als ‘Get Down On Me’, ‘You’re On Top’, ‘I Want To Fuck You Baby’ en ‘Lass Uns Liebe Machen’ de revue passeerden. Een broek vol goesting hadden we toch getypt daarnet?

Een hilarische versie van ‘Jesus Christ Twist’, een zeer gedreven en gemeend ‘Shut Up!’ (ook naar dat stel ongeregeld dat gedurende de hele show meende te moeten tateren, ga dan gewoon ergens op café nietwaar), een Beat-Man stripshow op de toog en een immens luid en krachtig geroep, geschreeuw en gebonk om meer als hij de ruimte had verlaten. Beat-Man genoot van zoveel enthousiasme en zette met zijn band een bisnummer in waarin een bekend maar in Blauwkes ondergelopen popliedje compleet de vernieling werd ingespeeld.

Amper van het podium werd hij voortdurend aangeklampt voor foto’s, handtekeningen, plaatjes. Als een ware superster werd hij onthaald en gevierd. Heerlijk om hem te zien genieten van zoveel aandacht en waardering, en dat voor een set liedjes die eigenlijk te onnozel zijn om dood te doen.

Gezien: Reverend Beat-Man And The Underground – Pit’s, Kortrijk – 8 augustus 2022
Tekst: Patrick Bruneel – Foto’s: Bart Marescaux

tekst:
Gonzo (circus) Crew
beeld:
beatman3
geplaatst:
wo 10 aug 2022

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!