Zoom In 12: New Art Music From Lithuania

Een verzameling stukken die als bindende factor hebben dat ze uit één land komen, nodigen uit tot het maken van vergelijkingen. Erger nog, ze kunnen leiden tot generalisering, alsof er één culturele geest door zo’n land waait, en er allerlei bedenkelijke conclusies te trekken zijn over volksaard. ‘Zoom In 12’ brengt werken van zeven jonge componisten uit Litouwen bij elkaar. Deze cd is het twaalfde deel in een reeks die het Music Information Centre Lithuania tot nu toe uitgebracht heeft. Ik kan dit twaalfde deel niet vergelijken met de rest, maar de muziek op deze schijf is uitstekend te genieten. Julius Aglinskas levert met zijn strijkkwartet ‘…’ het meest behoudende werk. Het is mij net wat te zoet en te romantisch. Juste Janulyte, vijf jaar geleden te horen in het Holland Festival, is vertegenwoordigd met ‘Harp Is A Chord’, opgenomen in het auditorium van het Eindhovense Van Abbemuseum. De fijnzinnige noten van een klavecimbel, virtuoos bespeeld door de Nederlands-Poolse Goska Isphording, worden steeds gevat in lange akkoorden van een accordeon, dat lijkt te dienen als een canvas waar de tinkelende melodieën van de snaren op vastgelegd worden. ‘Megh Malhar’ van Egidija Medeksaite is een omzwerving door ijzige klankregionen, uitgevoerd door het Quatuor Bozzini, dat kristallijnen poolwinden uit de instrumenten strijkt. De laatste track daarentegen, ‘Chiaroscuro Trilogy’ van Zibuokle Martinaityte voor piano en orkest, tast aanvankelijk donkere diepten af. De piano zoekt zich een weg naar boven, naar het licht. Maar net als Orpheus kan de muziek de neiging niet onderdrukken om achter zich te schouwen, en weer in de noodlottige duisternis te schouwen. Niet alle verzamelaars zijn geschikte huisgenoten. Deze is dat zeker wel.

tekst:
René van Peer
beeld:
Various_Artists_Zoom_In_12_New_Art
geplaatst:
do 27 jan 2022

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!