728x90 MM

Zayna Jumma

Onlangs heeft Group Doueh hun tweede Europese tournee afgewerkt en inmiddels is hun vierde langspeler ook een feit op het extrawereldse Sublime Frequencies. Oprechte lo-fi Saharawi woestijnklanken is wat we gewend zijn van Group Doueh en de fans kunnen weer in hun handen wrijven. Salmou Bamaar (Doueh) is nog altijd de kern van de group samen met echtgenote Halima Jakani als zangeres en assistentie van een aantal vrouwen met elk een eigen rol. Net zoals op de voorganger ‘Beatte Harab’ staan dezelfde instrumenten centraal; de tinidit (driesnarige Moorse luit), de ardin (kora harp), de tbal (aarden drum) en de kass (theeglazen), aangevuld door elektrische gitaar (Doueh) en een Korg synthesizer, gespeeld door hun zestienjarige zoon El Waar Bamaar. Al vanaf de krachtige opener ‘Zayna Jumma’ heerst er een doordringende psychedelische sfeer en deze wordt tot in de laatste song uitgesmeerd. In ‘Jagwar Doueh’ en ‘Ana Lakweri’ krijgt de dwarse psychedelica een haast hypnotiserende uitwerking door een herhalend salvo van doffe slagen gecombineerd met de tinidit die mee lijkt te waaien op de verschroeiende Saharawind. Scheurende lo-fi reverb met flinke kwinkslag richting Jimmy Hendrix en Led Zeppelin komt er in ‘Zaya Koum’ en ‘Ishadlak Ya Khey’. Het geluid is direct en tegelijk zo ongrijpbaar. Alle songs zijn live en ter plekke in Dakhla opgenomen en het is de verdienste van Hisham Mayet die op deze rauwe wijze de geluidssfeer in een essentieel, persoonlijk geluid heeft weten te vatten. Geen minuut studiowerk is hier aan te pas gekomen en die imperfectie maakt het geluid zo echt. Afsluiter ‘Wazan Doueh’ brengt nog een dosis instrumentale trance via de zwevende tinidit en dreunende woestijnritmes die de roes langer doet duren. Een dik half uur woestijnpsyche van de hoogste klasse!

tekst:
Seb Bassleer
beeld:
GroupDoueh_ZaynaJumma
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!