Yeo​-​Neun

Celliste Okkyung Lee wordt doorgaans geprezen om haar geconcentreerde, baanbrekende werk. Als componist en als improvisator. Op haar nieuwe cd ‘Yeo-Neun’ laat ze zich van beide kanten zien. Daarin wordt ze bijgestaan door drie musici met wie ze sinds 2016 een ensemble vormt dat dezelfde naam draagt als de cd. De Koreaanse titel verwijst naar een gebaar van opening, als een venster op nieuwe wegen en richtingen. Met harpiste Maeve Gilchrist, pianist Jacob Sacks en bassist Eivynd Opsvik begeeft ze zich eerder op glad en dun ijs dan op pad naar gewaagde en onverkende einders. Op het spel van dit viertal is weinig aan te merken, maar de muziek die ze voortbrengen klinkt mij flets en laf in de oren. Het glibbert zonder al te veel hobbels en omwegen rond op een zoetwollig ‘neoklassiek’ terrein (ooit noemden we dat new-age), dat onderhand volledig afgegraasd is. Dromerige sepia omgevingen, met een flintertje parelmoer. Een enkele keer willen ze stijlbrekend uit de band springen in een korrelig schurende improvisatie, maar dan is het kwaad al geschied. Om je te laten vervoeren naar meditatieve sferen kun je beter te rade gaan bij het duo Eyvind Kang en Jessika Kenney. Zij doen tenminste geen compromissen aan oorhoning.

tekst:
René van Peer
beeld:
OkkyungLee_Yeo%E2%80%8B-%E2%80%8BNeun
geplaatst:
vr 23 okt 2020

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!