Womb Realm

Een slordige drieëntwintig releases staan er op de Bandcamp-pagina van The Subhuman, Stefan Breuers nom de plume waar hij in 2012 afscheid van nam, waarna hij drie albums opnam als The World Of Dust. En verdiep je je een paar uurtjes in de hedendaagse Utrechtse indiescene, dan wil het raar lopen wil je niet Breuers naam tenminste een keer of drie tegenkomen. Hij speelt in bands als I Am Oak en Lost Bear en mixte en produceerde talloze Utrechtse releases. Op enthousiasme en toewijding haalt Breuer dus alvast alle punten binnen. Ook artistiek begint al dat werk inmiddels zijn vruchten af te werpen. Kon je een jaar of vijf geleden nog zeggen dat Breuer als groepslid aan verschillende prachtreleases bijdroeg maar dat zijn solowerk wat vrijblijvend klonk, met zijn laatste Subhuman-plaat ‘Planet Buddha’ en het daaropvolgende World Of Dust-debuut ‘Bhava’ zette hij grote stappen vooruit door met name zijn flink gegroeide talenten als producer te etaleren. Zijn nieuwe album ‘Womb Realm’ presenteert hij als een ‘back to basics’-plaat. Dat lijkt op eerste gehoor een misstap. Breuer zal nooit ‘s werelds beste zanger worden en als songschrijver houdt hij het vaak iets te bescheiden, te kort en te klein. Maar liedjes als ‘Space Mountain’, ‘Gospel’ en ‘Wilderness’ banen zich toch een weg naar je onderbewuste, en de dromerig-psychedelische sfeer is verslavend. Bovenal klinkt de plaat weer zalig, waarvoor Breuer deze keer slim gebruikt maakt van de talenten van Todd Tobias, de vaste producer van Robert Pollard, wiens keyboard- en percussie-arrangementen de plaat prachtig af maken. ‘Womb Realm’, Breuers beste plaat tot op heden, is daarmee nog geen allesverpletterend meesterwerk, maar wel een plaat die doet vermoeden dat Breuer zo’n meesterwerk wel in zich heeft. En dat het slechts een kwestie van tijd is voor het er uitkomt.

tekst:
Benjamin van Vliet
beeld:
TheWorldOfDust_WombRealm
geplaatst:
zo 11 nov 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!