When You’re Gone

De nieuwe aanwas op Brainfeeder, het label van Flying Lotus, komt uit Essex en heet voor zijn moeder Stuart Howard. Howard verenigt in ‘When You’Re Gone’ talloze stijlelementen zoals we zijn gewend in deze tijden van chaotische genrestapeling en grenzeloos productiewerk. Lapalux is tenslotte een kind van de internetgeneratie, nimmer gehinderd door hokjesdenken en genreconventies. Ook voor hem is synergie een vanzelfsprekendheid: het samengaan van delen levert meer op dan de som der delen. Zwoeldronken beats slepen zich voort onder de langgerekte, gefilterde vocalen met een r&b-feel, traag en loom met een poppy insteek. De nieuweling schaart zich direct onder notabele verwanten als James Blake en Darkstar, maar heeft ook elementen in zich die we vinden bij Bala Acam en Holy Other, de ongrijpbare grensverleggers op Tri Angle Records. De post-dubstep-joker trekken we maar weer uit de kast, bij gebrek aan betere omschrijvingen voor deze eigentijdse mix van soundscapes, beats, r&b, drag en dubstep. Daaronder scharen we ook Gang Colours, de eenmansformatie die de traagheid evenwel omarmt op ‘The Keychain Collection’, in een soortgelijke vorm van chopped en screwed r&b, maar dan wat zoeter klinkend door de piano die de zachte beats en vocalen begeleid. Zowel Gang Colours als Lapalux maken eigentijdse futuristische popmuziek, net zoals Blake en Darkstar door de songgebaseerde structuur, zonder in geluid complex of abstract te worden. Dit zijn zomerslome luisterplaten, gemaakt voor de ochtend van de dag, voor als u net bent ontwaakt, of beter, als het bed nog moet worden gevonden.

tekst:
Martijn Venekatte
beeld:
Lapalux_Whenyouregone
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!