What Actually Happened

‘What Actually Happened’ is een leuke samenwerking van Duitse jazzdrummer Moritz Baumgärtner (Das Rosa Rauschen, Lisbeth Quartett) en Deense computercomponist Lars Graugaard. Graugaard maakt als Lars From Mars deels automatisch gegenereerde Detroit-techno, die even raar als aanstekelijk is. De bleeps en blorps van die nummers steken ook hier de kop op, samen met nog veel wilder oscillerende synthesizers, maar allemaal druk pulserend op de tel (en als het kan in de ruimtes ertussen). Daaronder doet Baumgärtner zijn ding, namelijk druk improviseren op zijn drumstel. Hier en daar rommelen de twee flink om elkaar heen, zoals op ‘Benno’s Bounce’ dat aan het einde ordentelijk ontspoort. Maar de meeste nummers krijgen niet de kans om te gaan drijven omdat Graugaard’s computers stevig rechtdoor stuiteren. Gekkigheid van het goede soort. Wolfgang Tillmans is eigenlijk fotograaf (en Turner Prize-winnaar), maar ook fan van 1980s synthpopband Colourbox, en nu dus ook muzikant. ‘Device Control’ is een techno-nummer dat eerder de ‘Endless’ dvd van Frank Ocean opende en afsloot (geen idee hoe of waarom). Tillman zingt conceptueel over ‘devices’, heeft de smaak te pakken, en volgt met twee acapella-nummers (zo te horen opgenomen op het vliegveld). Om de verzameling compleet te maken zijn er twee competente house-mixen van Daniel Wang en J.E.E.P. en tenslotte een screw-remix – compleet met kenmerkend ‘ijselijk’ gegil – die ook meteen de terugkeer inluidt van voormalige witchhouse-aanvoerders Salem (zelf zullen ze het wel hun ‘resurrectie’ noemen). Of daar iemand op zat te wachten, vraag ik me ten zeerste af. Curieuze plaat. ‘Temple of the Jaguar’ is de eerste release op Eotrax, het nieuwe label van Eomac (Ian McDonnell, helft van Lakker). Een one sided 12inch die nominaal begint als techno, zij het net zo niet-standaard als Lakker zelf. Al doende wint de track aan gewicht met stormachtige geluiden, terwijl de beat gestaag door rolt. Na een breakdown halverwege knort en giert McDonnell het gevaarte naar een goed einde. Een prettig experiment, waarvan ik vermoed dat het eerder in de smaak valt bij de geluidsliefhebber dan de dansvloer.

tekst:
Maarten Schermer
beeld:
Lars_Graugaard__Mo_What_Actually_Happ
geplaatst:
do 1 nov 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!