Werl 3

Aidan Baker lijkt weinig last te hebben van pandemieën of andere ongemakken. Het lijkt wel alsof hij sinds hij in Berlijn woont, nog productiever is geworden dan voorheen. Zijn oeuvre is ondertussen immens en bij deze voegt hij nog drie releases toe aan de indrukwekkende lijst. Werl was tot nu toe een duo, waarin Baker het gezelschap kreeg van meesterdrummer Tomas Järmyr. Voor het concert dat Werl gaf tijdens het Moving Noises Festival in de Christuskirche van Bochum werd het duo versterkt met Gareth Davis op basklarinet. Twee ingetogen drones zijn het die naadloos in elkaar overlopen en ter plekke werden geïmproviseerd. Davis krijgt alle ruimte om zijn kunnen te etaleren, terwijl Baker en Järmyr vooral een ondersteunende rol spelen en slechts hier en daar wat accenten leggen. Gelimiteerd tot honderd exemplaren, een beetje heel weinig denken we zo.

Net zo gelimiteerd is de cassette, die later nog op vinyl zal verschijnen bij Roman Numeral, die Nadja deelt met Disrotted. Of er ooit exemplaren in onze contreien zullen opduiken is twijfelachtig, gezien het label vanuit Taipei opereert. De dromerige doomdronemetal van Nadja mag als bekend worden beschouwd. Samen met Leah Buckareff slaagt hij er steevast in een log en donker geluid neer te zetten en dat is ook het geval op ‘From The Lips Of A Ghost In The Shadow Of A Unicorn’s Dream’. Traag, zwaar en het best te genieten op een hoog volume. Dat is ook zo met de pikzwarte sludge van het uit Chicago afkomstige Disrotted. ‘Pastures For The Benighted’ is een helse trip van een kwartier dat zelfs bij black metalliefhebbers in goede aarde zal vallen. Waar bij Nadja de droom nog relatief vrolijk klinkt zijn het bij Disrotted de ergst denkbare nachtmerries die tot leven worden gebracht. Beiden tasten het spectrum van hun kunnen af, maar het is Disrotted die verrast en met de grote prijs gaat lopen.

Wie tegenwoordig deel uit maakt van Whisper Room, het meer op spacerock gerichte project van de oorspronkelijk uit Canada komende Baker, is ons niet geheel duidelijk. Zonder fysieke promo is dat niet altijd evident. De muziek zelf echter laat dus nog een andere kant van Baker horen, waar hij ambient, lichte drones en dromerige spacerock met elkaar weet te vermengen. Net als we denken dat het allemaal weer meer van hetzelfde is, voegt Whisper Room ritualistisch en exotisch klinkende percussie toe, waardoor het toch weer genieten is.

tekst:
Patrick Bruneel
beeld:
Werl_Werl3
geplaatst:
vr 23 apr 2021

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!