Blog Columns Magazine

Weelde


Wat een weelde! Na twee mindere edities, kunnen we jullie nu weer een ‘ouderwetse’ Gonzo (circus) van maar liefst 100 pagina’s voorschotelen. En ik zet ouderwets tussen aanhalingstekens, want eigenlijk hadden we begin dit jaar onze pagina-aantallen al naar beneden moeten schroeven vanwege de bezuinigingen.

Deze extra dikke editie is natuurlijk ter compensatie van de twee dunnere edities. Maar het heeft vooral ook te maken met de durf van twee festivals: OORtreders en AMOK. De durf zit ’m niet alleen in hun programmering, maar vooral in de durf om stug door te blijven organiseren in een zeer onzekere tijd, waarin de stekker er vanuit hogerhand weer op elk moment kan worden uitgetrokken. Je kunt je evenement nog zo coronaproof opzetten; wanneer er een avondklok wordt ingesteld, kunnen al je plannen in de prullenbak, zo merkten ze in Antwerpen.

Ook wij als blad profiteren dus direct van de durf van deze organisaties om evenementen te organiseren. Ik heb het al eerder op deze pagina gezegd: de cultuursector is niet van het staken. We gaan door met het uitvoeren van onze passie. En dat is dan ook het probleem. In Antwerpen worden evenementen getroffen door een inderhaast ingestelde avondklok. In Nederland is het op het moment van schrijven nog steeds niet duidelijk hoe het met evenementen moet na 1 september. Het Nederlandse kabinet vond het reces belangrijker.

Er zijn wel protesten, maar ook die worden meer gedreven door passie dan door structuur. Op 11 augustus werden gebouwen rood uitgelicht. Op 25 augustus wordt dat weer gedaan. Op 1 september worden er flightcases de straat op gereden. En als je wil, kun je van je profielfoto een patchwork maken van hashtags. Maar een grote lobby, die de luchtvaart, sportscholen en sekswerkers blijkbaar wel hebben, ontbreekt. En zo blijft passie gelijk aan hobby en krijgt de cultuursector een fooitje als steun. Capabele mensen in de cultuursector kiezen dus voor ‘echte banen’ als doktersassistent, marketeer van zonnepanelen of zelfs bron- en contactonderzoeker bij de GGD. Een leegloop dreigt.

En over die advertenties. DeForrest Brown Jr. zegt in zijn interview in dit blad dat een tijdschrift zou moeten dienen als een soort platencatalogus. ‘Maar wat je eigenlijk ziet, is dat een paar witte, Europese mannen artiesten selecteren die eruitzien en praten zoals zijzelf. Ze hebben een voorkeur voor artiesten die advertenties kunnen verkopen en zo de nevenactiviteiten van hun platform sponsoren.’ Gelukkig hoeven wij niet de keuze te maken uit evenbeelden van de redactie om diezelfde advertenties te verkopen. Kijk naar een Christine Eyene, curator op het OORtreders Festival. Of Asmâa Hamzaoui en Bnat Timbouktou die optreden op AMOK. De durf van twee festivals draagt bij aan de diversiteit van ons blad.

En zo is de belangrijkste oproep: ga naar die protesten, verander je Facebook-profielfoto, maar blijf vooral ook naar concerten, exposities en festivals gaan. Want dat is echte weelde!

Veel lees- en luisterplezier!

Tijs Heesterbeek
Hoofdredacteur


Dit artikel verscheen eerder in GC #159.

Koop deze editie in onze webshop!

Reacties