Walzerzyklus

Op Raster-Media, dus per definitie gestileerd, conceptueel en kunstzinnig. Zowel de verpakking en de grafische vormgeving, de tijdsduur van de nummers (de zeven tracks klokken allemaal af op exact twee of drie minuten) als de muziek zelf: er werd weinig aan het toeval overgelaten. Het ziet er niet alleen strak uit op het eerste gezicht, de muziek zelf baadt ook in stijl en avant-garde chic.

‘Walzerzyklus’ duurt niet langer dan achttien minuten, maar dat is geen seconde te veel. Atom™ is uiteraard Uwe Schmidt, een ondertussen bijna legendarische oudgediende van de Duitse elektronische scene en internationaal bekend onder uiteenlopende en ontelbare gedaantes als Lassigue BendthausSeñor Coconut of Geeez ‘N’ Gosh.

Lisokot (echte naam: Varya Pavlova) is een Russische zangeres en dichteres die vooral in eigen land bekend staat voor haar avant-gardistische performances. ‘Walzerzyklus’ leunt qua klankkleur, de glitches, de manier van werken en het feit dat Gene Vincents ‘Be Bop A Lula’ door de elektronische mangel wordt gehaald heel sterk aan bij Lassigue Bendthaus’ laatste album ‘Pop Artificielle’ uit 1998, waarop ook heel wat klassiekers uit de popmuziek werden behandeld.

De koude, machinale muziek van Schmidt vormt de perfecte match met de warme menselijke stem van Lisokot. De zeven nummers zijn onderverdeeld in drie stukken van twee minuten en vier tracks van telkens drie minuten; en dat symboliseert het ¾ ritme van een klassieke wals.

Die referentie naar die dans staat niet alleen in de albumtitel, maar ook letterlijk in ‘Maschinenwalzer’ en ‘Alliiertenwalzer’. Met ‘Walzerzyklus’ sluit Atom ™ een bijzonder geslaagde cyclus af die begon met ‘Liedgut’ (2009) en werd verder gezet met ‘Winterreise’ (2011).

tekst:
Serge De Pauw
beeld:
Atom_Tm__Lisokot_Walzerzyklus
geplaatst:
do 9 jan 2020

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!