Wallflower

Amper een jaar na zijn debuut ‘Cloak’ komt de Nieuw-Zeelandse soulzanger Jordan Rakei al met een opvolger aanzetten. Op ‘Wallflower’ trekt de multi-instrumentalist weg van de digitale aanpak waarbij hij beats in zijn slaapkamer ineen stak op zijn computer, om het leeuwendeel van het album gewoon zelf in te spelen. Het levert een organische, jazzy soulplaat op die gestuurd wordt door een gestileerde groove. Bij een eerste beluistering komt ‘Wallflower’ nogal vlak over, vooral door zijn gemoedelijke tempo, maar als je er even voor gaat zitten, ontspint zijn elegantie en pracht zich in de details. Zoals in de sierlijke strijkers van ‘Goodbyes’, de vrolijke blazers van ‘Clues Blues’ en de subtiele tempoversnelling in de staart van ‘Chemical Coincidence’. Het mag niet verbazen dat ‘Voodoo’ van D’Angelo en ‘In Rainbows’ van Radiohead tot Rakei zijn favoriete platen behoren, waarmee ‘Wallflower’ respectievelijk de suaviteit en de finesse deelt. Rakei is een zanger met een tedere stem en een dito persoonlijkheid, een schuchtere en onzekere man die thema’s behandelt waar hij al zijn hele leven mee worstelt. Zelf spreekt hij dan ook van een therapeutische plaat. “How can I find a reason to love you, when I don’t love myself”, klinkt het in ‘Nerve’. In het titelnummer laat hij die moeilijke periode achter zich: “It was the bad old days […] I was just a wallflower”. Sluit Jordan Rakei in uw armen, hij verdient het. Ook de broers Andrew en Daniel Aged die samen Inc. No World vormen – voorheen inc., en daarvoor nog Teen Inc. -, kleden hun slaapkamersoul met steeds meer live-instrumenten aan. De vijf nummers van hun nieuwe nieuwe ep ‘Living’ vormen een fijne aanvulling op hun oeuvre, al gaat het er een tikkel minder subtiel en dus minder spannend aan toe dan bij Jordan Rakei. Als je beide platen na elkaar beluistert, valt ook op dat de stem van Andrew minder betovert dan die van Jordan Rakei. Je hoort dat deze broers gewoon zijn om in dienst van anderen te spelen, zoals in de begeleidingsbands van John Legend en Kelela, en toch wat uniciteit en creativiteit missen om op hun eigen benen te staan. ‘Living’ kunnen we nog het best definiëren als Ikeasoul, en dat is toch niet helemaal wat het moet zijn.

tekst:
Mattias Baertsoen
beeld:
JordanRakei_Wallflower
geplaatst:
ma 12 aug 2019

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!