Walks For Motorists

Zoals het een goede psychedelische/spacerock band betaamt zijn we intussen de tel kwijt geraakt bij het aantal platen van White Hills. Voor deze werd een nieuwe studio opgezocht en een nieuwe producer, wat logischerwijze resulteert in een ander geluid. Ze stappen uit hun comfort one waarin voorheen vooral de gitaar de hoofdrol opeiste. Alle nummers werden ofwel op bas of op synths geschreven waarna de gitaar pas een rol kreeg toegemeten, of zelfs volledig werd weggelaten. (In ‘I, Nomad’ bijvoorbeeld, wat niets anders is dan een krautdancetrack). Dit geeft een donkerder maar ook meer groovy geluid als gevolg. Een heel diverse plaat is nog een gevolg. ‘Automated City’ kan zo op een postpunkverzamelaar. Ook de elektronica krijgt een prominentere rol. Het titelnummer bijvoorbeeld, dat stemsamples heeft die aan de vroege elektro doen denken en gitaareffecten met een Fuck Buttons twist. Het feit dat de plaat geschreven werd met een drummachine in de studio in plaats van drummer van vlees en bloed duwde de songs ook die richting uit. De rol van David Wrench als producer (onder andere Bear in Heaven, Fanfarlo, Jackie Leven) – de eerste keer dat ze een producer gebruikten die niet uit de ruime entourage van de band kwam – is ook hoorbaar. Maar geen vrees, de wild uitspattende spacerocksongs zijn nog aanwezig, ‘Lead The Way’ is zo’n vintage White Hills rocker, met zijn kleine negen minuten meteen ook het langste nummer op de plaat. Ook ‘We Are What You Are’ mag lekker uitwaaieren. Niet elke fan zal onverdeeld gelukkig zijn met dit nieuw geluid, maar voor ons bewijst White Hills dat ze een van de relevantste bands van de psychedelische rock zijn en blijven.

tekst:
Christophe Vanallemeersch
beeld:
White_Hills_Walks_For_Motorist
geplaatst:
wo 7 nov 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!