Walking In A Boundless Dream

Een fusion van traditionele Zuid-Chinese muziek en elektronica. Guzz uit Peking werd door deze mix van stijlen opgepikt door bekende websites en radiostations voor clubmuziek als Rinse FM, Boiler Room en NTS. Hij maakte niet altijd deze cross-over, in het begin richtte hij zich vooral op acid house en techno en was daarmee één van de eerste Chinese producers die in China met deze genres aan de haal ging. Later nam zijn experimenteerdrang toe en ging hij elektronische stijlen mengen met traditionele Chinese geluiden. Op zijn tweede album ‘Walking In A Boundless Dream’, gaat Guzz verder waar hij op zijn debuut ‘An Elephant In The Jungle’ mee begon. Verwijzingen naar de natuur komen in Guzz’ muziek vaak voor. Juist omdat techno en house soms de neiging kan hebben om hoekig te klinken is het mooi om te horen hoe warm en natuurlijk deze stijlen hier samenvloeien. In het titelnummer plaatst hij woordeloze zang naast een breakbeat en nemen deze twee losse elementen hetzelfde ritme aan en worden aangevuld met percussie van een Chinese xylofoon. Het album heeft dan ook eerder een spirituele inslag dan dat je aangezet wordt om totaal uit je bol te gaan. Deejays als Four Tet en Gold Panda hebben deze invalshoek ook in hun muziek, zij het minder sterk en meer dansbaar. De ene keer hebben zijn nummers een berustend effect zoals ‘Rain Man’, terwijl ze elders juist een speelse kant opgaan. Je hoort bijna dat Guzz bewust te werk is gegaan, door het kiezen van bepaalde stemmen of door sommige elementen naast elkaar te plaatsen. Hij weet zo ook een emotionele input binnen zijn muziek te bewerkstelligen. Guzz’ eigenzinnige mix van stijlen zorgt er voor dat hij de grenzeloze droom waar hij dit album naar vernoemde, ook daadwerkelijk in muziek heeft weten te vangen.

tekst:
Jasper van Quekelberghe
beeld:
GUZZ_Walking_in_a_Bound
geplaatst:
di 22 mrt 2022

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!