Wabi-Sabi

Akkoord, het verhaal zit goed. Koppel verhuist van het drukke Chicago naar het desolate, maar zinderende True Detective-achtige platteland van Texas. In de schemering voor en na elke dag, schrijft Emily Cross haar liedjes op de ranch, bijgestaan door manlief Dan Duszynski, die dit tweede album van Cross Record ook producet. Het eerste nummer, ‘The Curtains Part’, begint nog met een ogenschijnlijk slecht contact, maar het duurt geen twee minuten of er is een heus orkest binnen en weer buiten gewandeld, terwijl Emily Cross rubato door een vezelrijke begeleiding struint. ‘Two Rings’€™ is opgewekter en directer met de repetitieve elektronische begeleiding, een van de uitzonderingen, want ‘Wabi-Sabi’ kan je eerder als akoestisch categoriseren, neigend naar (post-)rock of folkpop of iets ertussen. De orkestratie is soms rijk en groots, zoals in het openingsnummer en wat verderop in ‘€˜The Depths’€™. De fijne, zachte stem van Cross contrasteert met de dreigende klanken erachter, bijvoorbeeld in ‘€˜Something Unseen Touches a Flower to My Forehead’€™. ‘Wabi-Sabi’ bestaat uit het soort popmuziek waar ik mijn adjectieven al aan opgemaakt heb: sferisch, duister, landschappelijk. Een plaat die goed klinkt en misschien nog kan groeien wanneer je ze beter leert kennen, zonder overdonderend, vernieuwend of buitensporig mooi te zijn.

tekst:
Sanne Huysmans
beeld:
Cross_Record_Wabi_Sabi
geplaatst:
wo 16 mrt 2016

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!