Waar zijn die handjes?

Twee Canadese bands en een Japanse op één affiche. Drie bands die elk hun eigen manier hebben om met doom, stoner en psychedelica om te gaan. Daarvoor willen we wel eens naar onze hoofdstad afzakken.

Niet dat we op tijd waren. De eega van de chauffeur (en fotograaf) had blijkbaar te lekker gekookt, waardoor onze medepassagier niet kon ophouden met eten en er aldus een beetje aan de te late kant vanuit Kortrijk kon worden vertrokken richting Bruxhell.
Bovendien zijn er blijkbaar nogal wat wegenwerken en tunnels die er soms geen zin meer in hebben. Zelf houden we dat niet bij. Te ver om met de bakfiets tot daar te geraken.

Het uit Toronto, Canada afkomstige trio Sons Of Otis, behorend tot de oude garde stoner/doom bands (actief sinds 1992) was al bezig aan hun set toen we de zaal binnen kwamen. Warm en druk was het er. Niet iedereen zat op Graspop of beter gezegd: niet iedereen wil altijd dezelfde bands aan het werk zien, jaar na jaar.
We herinneren ons vaag enkele nummers van Sons Of Otis van de cd’s die hier in het rek steken. Het stuk waar ze aan bezig waren toen we binnen kwamen, was een langgerekte psychedelische jam die wel in orde klonk, maar ook niet meer dan dat. Toen volgde een gewoner nummer en nog een paar die klonken als datzelfde gewoner nummer. Nul variatie, weinig respons van het publiek en te gewoontjes klinkend, konden deze oude rotten geen potten breken (de pannen waren op).

Het net zo Canadese Dopethrone (Montreal) had niet veel tijd nodig voor de podiumwissel. Het geluid stond al afgesteld door de mooie dame achter de mengtafel, die met de twee Canadese bands mee toert. Ze had bovendien al bij de eerste tonen van het openingsnummer door dat het allemaal wel een beetje luider mocht. Wat ook opviel: de goed gevulde zaal was meteen op de hand van Dopethrone. Het leek wel alsof het grootste deel van het publiek voor Dopethrone was afgezakt en niet voor de twee andere bands, die al veel langer meegaan in het circuit. Hun debuut ‘Demonsmoke’ dateert namelijk pas uit 2009. Hun meest recente worp, ‘Transcanadian Anger'(Totem Cat) is een schot in de roos en we zijn duidelijk niet de enige die dat vinden. Het publiek ging meteen uit zijn dak, crowdsurfers incluis, al vloog die ene die met zanger/gitarist Vince Riffdealer de microfoon wou delen, met een flinke duw het podium af. Beuken met de agressie van Buzzov-en, soms bijna net zo maniakaal bezig, de fles whiskey binnen handbereik, genoot het trio met volle teugen van de enthousiaste respons van het publiek. Dopethrone is rijp om een stapje hoger te zetten, dat is zeker. De merchandise die ze mee hadden, verkocht dan ook als zoete broodjes.

En dan was het de beurt aan Church Of Misery. Iemand van Magasin 4 bemande nu de mengtafel, zette alles een stuk luider (een beetje te eigenlijk) en bassist Tatsu Mikami (het enige overblijvende lid van de oorspronkelijke bezetting van 1995 en de enige constante factor) beklom het podium met zijn trawanten. Lang Japans haar, zanger Hiroyuki Takano die denkt een derwisj te zijn en meteen de psychedelische toer op. Takano voortdurend pogend het publiek de handjes de hoogte in te laten steken, of handjeklap te laten doen. We dachten dat we een stonerversie van Regi aan het werk zagen. Verveeld liepen we dan maar wat rond, een beetje plaatjes bekijkend in het steeds aanwezige standje op de toog (en potverdorie, zitten daar goede dingen tussen aan zeer schappelijke prijzen) en de tijd passerend tot de Jappen klaar waren. Hier en daar hoorden we een flard die ons bijna kon bekoren, maar dan waren daar weer die handjes. Never Trust A Hippie, dachten we en gelukkig was het dan gedaan.

Alleen de bands die een goede show neerzetten, verdienen een portret vonden we. Dus Stephan Vercaemer zette de heren van Dopethrone voor zijn scherpe les. De rest kon beschikken.

Gezien: Sons Of Otis, Dopethrone, Church Of Misery – Magasin 4, Brussel – 23 juni 2018
Tekst: Patrick Bruneel – Foto’s: (The Mighty) Stephan Vercaemer

tekst:
Gonzo (circus) Crew
beeld:
Dopethrone - Foto: Stephan Vercaemer
geplaatst:
wo 27 jun 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!