Volgende keer beter

Voor de getormenteerden onder ons was het  donderdag 31 mei verzamelen geblazen in Magasin 4 in Brussel. Author&Punisher en Trepaneringsritualen doen een gezamenlijke tournee en voor de gelegenheid mocht het Kortrijkse All Shadows And Deliverance de show openen.

Hoewel de mooie zon, met al haar straaltjes, wenkte, liet ik mij toch onderdompelen in de donkere wereld van lijden en pijn…

All Shadows And Deliverance begon op een zeer ondankbaar uur, 19.15h begot, waardoor er nauwelijks een kat was. Behalve degenen die echt de moeite gedaan hadden om er op tijd bij te zijn. Pol Isaac en Fré Decruyenaere zijn eerder van het type die liever in alle rust op zolder experimenteren en spelen daarom niet zo vaak voor publiek. Desalniettemin zijn die schaarse momenten altijd de moeite waard om erbij te zijn. Deze keer opnieuw een mooie, evenwichtige noise drone set en zoals gezegd , de vroege vogels hadden gelijk. Geen portret, wat we zoveel mogelijk proberen te doen,  wegens huishoudelijke taken (Decruyenaere moest de afwas nog doen waarschijnlijk) waardoor de mannen weer vlug naar Kortrijk vertrokken waren…

We staren in het stralende licht en struikelen blind en boos in de maanloze nacht. We buigen onze hoofden niet en vragen niet om genade. De wereld is pijn. Dit is een reis van pijn, extase en dood. We zoeken geen gezelschap omdat deze gevangenis van vlees een solipsisme (het individuele ego en zijn bewustzijn is de enige realiteit) is . We staan op het balanceringspunt tussen licht en duisternis, liefde en haat, leven en dood. We verbergen ons aangezicht om de verborgen gezichten van de goden te onthullen. De eeuwigheid is slechts een ogenblik. We hangen onszelf op aan bomen en kruisen. We bloeden en lijden. Allemaal in brullende stilte. De geest van TxRxP ( Thomas Martin Ekelund, Trepaneringsritualen) wordt door het lichaam van Th.oth XIX gekanaliseerd.

Allemaal goed en wel maar tijdens de performance van TxRxP kreeg hij nogmaals de bevestiging van hierboven dat alle leven lijden is en zelfs tijdens een optreden. Door zware bliksem- en andere inslagen boven Brussel begon zijn apparatuur door te slaan en na enkele pogingen heeft hij zijn microfoonstaandaard in een kleine colère op de grond gegooid. De paar nummers dat hij kon spelen klonken niet slecht maar volgende keer beter. Door zijn zware ontgoocheling geen portret.

Author&Punisher is het project van Tristan Shone, een werktuigbouwkundig ingenieur die vanuit Boston naar Californië trok om zijn artistieke interesses na te streven en uiteindelijk zijn wetenschappelijke vaardigheden gebruikte om op maat gemaakte muziekinstrumenten te bouwen die de term ‘industrieel’ een nieuwe betekenis geven. Als zijn muziek inderdaad banden heeft met groepen als Godflesh, het vroege Swans of zelfs Cabaret Voltaire, dan is het de aard van zijn ‘Drone Machines’ die het industriële label rechtvaardigt. De mechanische processen die leven geven aan de muziek zijn gericht op het reproduceren van de ritmes van industriële machines en de relatie met hun menselijke operatoren, een samensmelting van vlees en het staal. Metaal als een vitale, fysieke component van geluid voordat het wordt gebruikt om zware muziek te definiëren.

Allemaal goed en wel maar Author&Punisher kreeg van dezelfde broek als Trepaneringsritualen een laken en moest zelfs nog vlugger de handdoek in de ring gooien. Zijn fysieke controllers konden de elektrische ontladingen in de lucht niet meer aan waardoor zijn ruimtetuig vroegtijdig gedwongen werd te landen naast de zwaar ontgoochelde fans. Na een pitstop probeerde hij nogmaals op te stijgen maar helaas, volgende keer beter… Toch nog een portret van Tristan met de gedachte ‘ Shit Happens’.

Gezien: All Shadows And Deliverance,  Author&Punisher en Trepaneringsritualen – Magasin 4, Brussel, 31 mei 2018

tekst:
Stephan Vercaemer
beeld:
Trepaneringsritualen - Foto: Stephan Vercaemer
geplaatst:
do 7 jun 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!