VI.BE van de maand: GanSan

vibe logo klpos
Logo VI.BE

We kijken niet meer op van fuserende muziekstijlen, zelfs niet als die uit verschillende culturen komen. Maar wat de Brusselse groep GanSan brouwt, daarvoor heffen we toch aangenaam verrast het hoofd op. De formatie vindt zijn oorsprong in de ontmoeting tussen jazz en traditionele berbermuziek. Letterlijk: de Belgische saxofonist Ludovic Jeanmart ontmoette in Marokko Bouhssine Foulane, bespeler van de ribab, en het klikte. Het geluid van de sax en het traditionele strijkinstrument ging perfect samen en het samenspelen ging naar verluidt als vanzelf. Zo klinkt de inmiddels zesmans formatie nog steeds: als een moeiteloos samengaan van getrommelde en wervelende lijnen uit de berbertraditie en gecomponeerde jazz, met een stevige scheut rock. Ook de andere vier komen respectievelijk uit België en Afrika; naast Jeanmart en Foulane bestaat GanSan uit de drummer Octave Agbekpenou uit Togo, de Marokkaanse percussionist Ahmed Khaili, gitarist Nicolas Dechène en basgitarist Luc Evens, die bijvoorbeeld ook in de jazzformatie Octurn heeft gespeeld.

front cover gansan web
GanSan

De verschillende achtergronden resulteren in composities waarin verschillende invloeden en klanken op gelijke voet naast elkaar staan om op andere momenten weer naadloos met elkaar te vervloeien. Zo begint het nummer ‘L’oreille d’Abeille’ met een ruige, galmende gitaarsolo van Dechène. Na wat scheurwerk voegt hij zich probleemloos in de herhalende loopjes die de basis van het stuk vormen, terwijl elders in het nummer ruimte wordt geschapen voor een mooie blazerssolo en een licht lamenterende solo op de ribab. Het ene moment waant de luisteraar zich in de AB, een volgend moment turen we met Foulane mee over het stoffige berglandschap. Ook ‘Yanyan’ is duidelijk gecomponeerd, maar kent ruimte voor improvisatie, bevat elementen van jazz, jazzrock en berberse trommelritmes, paart herhalende, opzwepende loopjes aan mooie solos en unisono samenspel, heeft zijn ruig rockende en lamenterende stukken, en vooral een niet aflatende energie. Beide nummers zijn te vinden op de cd ‘Elégie berbère’, dat de luisteraar negen nummers lang meesleept in een razende en enthousiaste tocht langs diverse sferen. Live zal GanSan helemaal een feest zijn. We verzinnen voor deze fusie geen nieuwe genreaanduiding, maar stellen voor: ‘file under brilliant music’.

Luister hier.

 

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!