UkabazUmorezU

’UkabazUmorezU’ betekent zoiets als ‘Haastige spoed is zelden goed’. En dat dekt wel de lading: er zijn op het album speedy door de digitale mangel gehaalde atonale stukjes maar ook minimale meer harmonische rustmomenten. Echter de onrust overheerst in de elf experimentele composities met plotselinge afleidende doch verrassende geluidswendingen en tempoveranderingen. Volgens de Japanese artiest zelf, Sugai Ken, gaat zijn werk over zijn fascinatie met ’de subtiele diepe nachtelijke sferen in Japan’. Veldopnames uit zijn thuisbasis Kanagawa vormden de basis, waarna instrumentatie met traditionele en moderne instrumenten wordt bijgevoegd en er soms speelse musique concrète-achtige cartoony geluidseffecten en vocalen of lettergrepen opduiken. De single ‘Wochikaeri To Uzume’, voorzien van een bijzondere abstracte clip van Kiyotaka Sumiyoshi, is een van de hoogtepunten qua diversiteit aan sferen en melodietjes. Ook ‘Katsura’ is lekker avontuurlijk met oldschool-bliepjes die botsen met akoestische houtpercussie, tjirpende vogeltjes, gongs et cetera. Binnen het album is een nummer als ’Shinobine’ dan ineens weer veel rustiger: de tijd tikt hoorbaar voort terwijl machines voorbijrijden en vogels voorbijvliegen. In ’Okera’ komt er weer meer leven in de brouwerij en herhaaldelijk een toon aan en lijkt een of ander beestje druk bezig te zijn met iets, maar wat precies dat laat zich raden. Bij de track ’Mei’ lijkt een katachtige hard te spinnen, in ‘Ganoubyoshi’ probeert een ander wezen zich verstaanbaar te maken. En zo komen er meer voorbij, een hele parade aan mysterieuze entiteiten die zelf geluiden voortbrengen of zelf klassieke instrumenten bespelen in die intrigerende fantasiewereld van Sugai Ken. Een aanrader voor liefhebbers van onrustige oorstrelende Spielerei.

tekst:
Bouke Mekel
beeld:
SugaiKen_UkabazUmorezU
geplaatst:
wo 9 jan 2019

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!