Uhrwald Orange

Die Wilde Jagd is het project van de Duitser Sebastian Lee Philipp waarin hij zijn obsessie voor een speciale plaats waar dromen en geluiden in elkaar overvloeien, met een eigen tijdsindeling die volledig anders is dan in het normale leven gebruikelijk is, kan botvieren. Op het debuut werkte Philipp samen met producer Ralf Beck (Unit 4, Nalin & Kane), die nu, op ‘Urhwald Orange’, vernoemd naar de studio waar het album werd opgenomen, wat op de achtergrond bleef wegens tijdsgebrek. Philipp mocht echter wel diens verzameling analoge synthesizers, drumcomputers en andere studioapparatuur gebruiken, wat meteen de warme klank van de nummers verklaart. Nog meer dan op het debuut maakt Die Wilde Jagd er een ware krautrocktrip van, als een reis van noord naar zuid. Middeleeuwse kerkmuziek, veldopnames van een reis door Portugal, Noord-Afrikaanse krakebs (een soort castagnetten), Mediterrane mandolines, Europese folkmuziek of Georgische koorgezangen: het zit allemaal ergens diep in de muziek. De vijf instrumentale nummers leunen dicht aan bij de psychedelische kant van de krautrock, terwijl de drie gezongen nummers iets meer van een surrealistische Neue Deutsche Welle in zich hebben, het nummer ‘2000 Elefanten’ voorop. Bij de langere, hypnotiserend werkende stukken zoals opener ‘Flederboy’ of ‘Kreuzgang’ laat Philipp telkens de nummers uitbollen naar quasi stilte, waarin dan sporadisch verstilde geluiden opduiken. Die momenten passen bij de sfeer, die echter door de erna geplaatste gezongen liedjes een beetje teniet wordt gedaan. Daardoor is de trip net niet helemaal geslaagd.

tekst:
Patrick Bruneel
beeld:
DieWildeJagd_UhrwaldOrange
geplaatst:
ma 14 jan 2019

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!