Op 17 februari laatstleden stelde Smeraldina-Rima in de Antwerpse Scheldapen Robbie Bashos Twilight Peaks voor. Basho zelf onder de zoden sinds een onhandige chiropractor in 1986 zijn nek brak – kon er niet bij zijn, maar Glenn Jones deed een lovenswaardige poging om de man, met een paar stukken van zijn hand en een handvol mooie anekdotes gepaste eer te bewijzen. Glenn Jones producete, op vraag van Smeraldina-Rima, overigens ook deze heruitgave.
Een mooie postume herkansing voor Twilight Peaks, want ten tijde van de originele release was Basho al een poos in de vergetelheid geraakt. Na afwijzingen door Windham Hill, Rounder en June Appal kwam Bashos laatste in 1984 als tape uit op Vital Body Marketing/The Art of Relaxation, een label dat zich verder vooral specialiseerde in soundtracks voor massages en opnames van watervallen, kabbelende rivieren en regenwouden. Basho wordt steevast in één adem genoemd met John Fahey en Leo Kottke, maar waar die fingerpickig collegas duidelijk minstens een paar ingrediënten van hun mosterd bij de Amerikaanse countryblues haalden, zocht Basho het in meer Oosterse sferen. Geen bluesy twang, dus, wél opvallend heldere en met grote precisie gespeelde melodieuze fingerpicking. Naar onze smaak had er wat minder galm over de tracks mogen uitgespreid worden, maar uit de hoesnotas van Glenn Jones leren we dat het origineel zeer tegen Bashos zin door Vital Body Marketing van nog een pak wolliger reverb voorzien was.
Wie Twilight Peaks op vinyl koopt, krijgt de prachtige gezeefdrukte hoes van Wouter Vanhaelemeesch op groot formaat, wie voor de cd gaat krijgt er twee extra live tracks (Twilight Peaks en Nice Enough For Love) bij. Maar het meest hebben we nog genoten van de liner notes. Richard Osborn doceert een heerlijk omvattende musicologische geschiedenisles, maar vooral Glenn Jones verslag van zijn vriendschap met Basho en hun correspondentie is in een tijd waarin brievenboeken een lang verdwenen goed zijn een hartverwarmende en liefdevolle ode aan de vriendschap én de muziek. Hebbeding!