728x90 MM

Transport

Technovirtuozen Juan Atkins en Moritz Von Oswald samen aan een plaat laten werken, dat is een beetje zoals Lionel Messi en Cristiano Ronaldo in dezelfde ploeg droppen, dan heb je op voorhand al gewonnen spel. Toch ontgoochelde ‘Borderland’, het album dat Atkins en Von Oswald drie jaar geleden uitbrachten. Een mindere dag, zo blijkt nu, want de opvolger ‘Transport’ is wel top. De grootmeesters slagen erin om ons terug te verplaatsen naar het Berlin-Detroit-geluid van weleer. Tresor, de legendarische Berlijnse undergroundclub annex label die in de kluizen van een oud gebouw was gevestigd, had zich voor zijn vijfentwintigste verjaardag geen betere hommage kunnen indenken. Atkins en Von Oswald leveren vooral geen herhaling van het slaapwekkende, teleurstellende ‘Borderlands’. De lethargische geluidssoep die het duo daar serveerde, staat mijlenver van ‘Transport’ waar sterke opbouw en minimale variaties de boventoon voeren. ‘Odyssey’ bijvoorbeeld is helemaal volgens de regels van de Detroit-techno opgebouwd. Het nummer is hypnotiserend, last gestaag de variaties in en werkt naar een climax met een volmaakt pulserende kern. Het valt maar moeilijk te geloven dat deze twee schraagpijlers van de techno vorige keer zo’n Xanax-zooi afleverden. Ook ‘Lightyears’ is er vol op met zijn excellente faders en zijn stomend ritme. Het mag verder niet verrassen dat ‘Riod’ vooraf als ep gelost werd, het nummer blijft negen minuten lang boeien met minimale ingrepen. We hadden deze technoveteranen bijna afgeschreven, maar met ‘Transport’ zetten ze hun vizier weer helemaal op scherp.

tekst:
Mattias Baertsoen
beeld:
Juan_Atkins__Morit_Transport
geplaatst:
zo 11 nov 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!