728x90 MM

Touched

Nadja en Consouling hebben samen iets te vieren. Nadja was oorspronkelijk een soloproject van Aiden Baker, ja, die weer, met zijn talloze projecten die op regelmatige basis in dit blad opduiken. In 2003 nam hij een eerste versie op van de vier nummers op ‘Touched’, wat meteen het begin betekende voor Nadja. Die opnames verschenen op cd-r op Deserted Factory, een obscuur Japans label. Leah Buckareff vervoegde hem in 2005, waarna ze tekenden bij Alien8 en ook veel begonnen op te treden. Toen ontstond het idee om de nummers van ‘Touched’ opnieuw op te nemen in de duo-bezetting die ook nu nog Nadja is. De cd verscheen uiteindelijk in 2007, terwijl het vinyl werd uitgebracht op Consouling, dat toen nog veel kleiner en minder invloedrijk was dan nu het geval is. Ondertussen is Nadja, net als Consouling, uitgegroeid tot een vaste waarde in het dronewereldje. Een gedroomde kans op het album opnieuw uit te brengen. Tien jaar na datum kozen beiden ervoor de heruitgave niet alleen te voorzien van de bekende plaat uit 2007, maar er een extra album aan toe te voegen. Die tweede cd bevat een niet eerder verschenen versie van dezelfde vier nummers, die min of meer live werd opgenomen in de Commonwealth Studio, met de hulp van Jonathan Demers. Demers is een goede vriend van Baker, met wie hij ook regelmatig musiceert. De beide opnames kennen voldoende verschil (de nooit eerder uitgebrachte versie is een stuk steviger) om ook voor diegenen die de originele versie al in huis hebben, interessant te zijn. En voor wie het werk van Nadja of Aiden Baker pas later leerden kennen: het is met deze plaat dat het allemaal begon. Sindsdien regent het platen van Baker in al zijn hoedanigheden. ‘Touched’ is echter een zeer belangrijke hoeksteen in zijn oeuvre, en een belangrijke plaat in het dronegenre in zijn geheel.

tekst:
Patrick Bruneel
beeld:
Nadja_Touched
geplaatst:
vr 11 jan 2019

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!