Todays Art 2019 – Oceanic

De DJ en producer Oceanic heeft gestaag naam gemaakt: dit jaar werd hij genomineerd als SHAPE-artiest en staat in die hoedanigheid op TodaysArt. Wij spraken met hem over zijn ontwikkeling en een speciale samenwerking met Greetje Bijma.
Een foto van Oceanic

Het is groei zoals je die het liefste ziet: gestaag en gedragen door een netwerk van vrienden en liefhebbers, of liefhebbende vrienden. Job Oberman, beter bekend als Oceanic, heeft bekendheid vergaard als dj en producer, en staat dit jaar met zijn liveset op TodaysArt. In de hoedanigheid van SHAPE-artiest, welteverstaan.

Het is een lastige opgave wanneer plots wordt gevraagd jezelf te omschrijven, maar Oberman slaagt er aardig in met slechts twee beknopte zinnen. ‘Ik maak een hele hoop muzikale dingen, van live-ambientsets tot experimentele techno-sets. En alles daartussenin.’

Wanneer je hem als dj hoort draaien, tref je leftfield pop of rechttoe rechtaan clubmuziek, of beide naast elkaar. Op De Nieuw, het label van De School, kwam afgelopen jaar een opgenomen Oceanic liveset uit van experimentele ambient.

We ontmoeten hem op het buitenterras van Muziekgebouw aan ‘t IJ, een uur voordat hij als onderdeel van Nous’klaer Audio wederom een liveset zal spelen, ditmaal voor Dekmantel. ‘Het is al een hele poos geleden dat ik zo’n set heb gedaan, en één van de laatste die ik in deze stijl wil doen,’ vertelt Oberman. Nog een paar van zulke optredens en hij last een pauze in om terug te keren met iets groters. De volgende stap in een muzikaal leven dat benijdenswaardig gestaag verloopt.

Lees de volledige TodaysArt 2019-special in Gonzo (circus) #153!

Nous’klaer

‘Het is moeilijk uit te leggen; het gaat zo organisch dat ik het gevoel heb dat ik geen stappen neem maar evenmin stilsta. Het gaat op een hele langzame, geleidelijke manier.’ De reden hiervoor valt te zoeken in het nauw verbonden netwerk dat Oberman heeft opgebouwd, te beginnen bij zijn directe familie.

Het toonaangevende outsiderlabel Nous’klaer Audio is opgezet door zijn oudere broer Sjoerd, en tevens een thuis voor twee Oceanic-ep’s. Enige jaren geleden verruilt Oberman het Goes van zijn jeugd voor een randstedelijk bestaan om stadssociologie te studeren, en komt in contact met Luc Mastenbroek, later programmeur van de Amsterdamse club De School.

Cue forward en Oberman behoort al snel tot de residents en wordt uitgenodigd door Shane Burmania van The Rest is Noise voor zijn eerste liveset ooit, en speelt zo in de toonaangevende muzikale instituten van Amsterdam. De opwaartse koers werpt zijn vruchten af.

SHAPE

Het is echter een koers die zichzelf lijkt te corrigeren; eentje die haast noch stilstand toestaat. In 2018 meldt hij zich aan bij de open call van SHAPE, een Europees platform van festivals dat opkomende artiesten steunt. ‘Dat lukte toen niet,’ blikt Oberman terug.

‘Waarom weet ik niet — maar als ik er nu over nadenk was ik destijds ook nog niet klaar voor zo’n stap.’ Een jaar later, via de alternatieve selectieprocedure, wordt hij echter voorgedragen door TodaysArt, een kernlid van het platform.

En zo, ‘langzaam en geleidelijk’, zet hij de volgende stap. Wat voor soort voldoening voelde hij bij zijn nominatie? Zoete wraak? ‘Nee, totaal niet. Ik snap het helemaal. Destijds wilde men mij sowieso niet boeken.’

CTM

Nu is het tij gekeerd, desalniettemin blijft de barrière van reiskosten en andere lasten boekers ervan weerhouden hun nieuwe favorieten te programmeren. Hier komt SHAPE in het spel. Het platform helpt muzikanten met zichtbaarheid en mobiliteit, en maakt het met financiële steun van de Europese Unie mogelijk voor de aangesloten festivals om opkomende artiesten te boeken die anders simpelweg te weinig tickets zouden verkopen.

‘Het is en blijft een investering,’ zegt Oberman. ‘SHAPE is er om artiesten die wel de potentie en de muzikaliteit hebben bereik te bieden. Als ik bijvoorbeeld op het Berlijnse CTM-Festival sta, komt er misschien twintig man voor mij — daarmee dekt het festival de kosten nooit. Kort gezegd kan het muzikaal wel, maar financieel niet.’

Op de hoogte blijven van festivals? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

TodaysArt 2019

In deze hoedanigheid staat Oberman dan ook op TodaysArt en liggen er optredens bij andere festivals in het verschiet, alhoewel zijn nominatie grotere voordelen kent. ‘Ik ben er al lang achter dat het geboekt worden op festivals niet het belangrijkste is,’ benadrukt hij.

‘In juli zijn bijna alle SHAPE-artiesten van 2019 samengekomen in Praag voor drie dagen aan workshops. Dat is nog zóveel meer waard dan spelen op wat voor festival dan ook.’

In de wereld van festivals en clubs is contact tussen artiesten weliswaar regelmatig maar evenwel vluchtig en niet zonder de belemmering van de nachtelijke uren en strakke schema’s.

‘Dat was het meest waardevolle aan Praag. Dat je buiten een clubomgeving drie dagen tijd met elkaar doorbrengt, tussen workshops door koffiedrinkt en het over simpele dingen hebt: wie ben je, wat doe je. Al snel gaat het over muziek en een deel van de mensen die ik daar heb ontmoet, wil ik nu al uitnodigen in clubs in Amsterdam.’ Lachend voegt Oberman toe: ‘Niet dat ik die macht heb, maar ik kan hier en daar het dringende advies achterlaten bij de juiste mensen.

Greetje is zo charismatisch en kan zo de zaal opzwepen; ik hoef alleen maar een kick aan te zetten en dan gaat ze al.’

FRKWYS

Wat wederzijdse steun betreft heeft dit jaar echter meer gebracht dan zijn SHAPE-nominatie. Via Pieter Jansen van het yeyeh-label kwam een samenwerking tussen Oberman en de Friese stemkunstenares Greetje Bijma tot stand, ze doken de studio in en speelden in De School.

Voor beide partijen een geheel nieuw soort ervaring. ‘In de studio was alles nieuw voor haar; ze heeft nog nooit haar stem met effecten gehoord, of over een loop van haar eigen stem gezongen. Ik zette een arpeggiator aan, ze sloot twee minuten haar ogen en ging los.’

Het lijkt op de set-up van de FRKWYS-serie van het New Yorkse label RVNG Intl.: twee muzikanten uit verschillende generaties worden aan elkaar gekoppeld en de studio ingestuurd. Een samenwerking waar een lang proces van matchmaking aan voorafgaat. Is dat belangrijk voor Oberman?

‘Aan de ene kant wel; ik werk bijna alleen maar samen met vrienden. Maar aan de andere kant, als muzikant wil je gewoon muziek maken. Dan maakt het bijna niet uit met wie je gaat zitten: je brengt elkaar bijna altijd verder.’

Greetje Bijma

Op TodaysArt is Oberman in ieder geval te zien in topvorm. Het lijkt een samenkomst van zwaar verdiende feiten: als SHAPE-artiest zijn inmiddels geperfectioneerde liveset opvoeren — nog één keer voordat hij deze op de schop neemt — én met Bijma het podium delen.

Geen van beide zullen hem uit zijn slaap houden de voorgaande nachten. ‘Greetje is zo charismatisch en kan zo de zaal opzwepen; ik hoef alleen maar een kick aan te zetten en dan gaat ze al.’

TodaysArt is in ieder geval een uitgelezen kans om Oberman in zijn verschillende vormen te zien; voordat zijn opwaartse koers hem weer rustig aan verder brengt. ‘Eigenlijk dient de volgende stap zich altijd vanzelf aan.’

Oceanic treedt op zaterdag 21 september 2019 op tijdens TodaysArt vanaf 23u30 in Paard (Den Haag)

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!