Tiento De La Luz

Met het tweede deel van de trilogie ‘Tiento’ (vrij vertaald: ‘aanraking’ of ‘verleiding’), belijdt Thomas Köner opnieuw zijn liefde voor een Spaanse muziekvorm uit de vijftiende eeuw. Vorig jaar bracht hij al ‘Tiento De Las Nieves’ uit. Hoewel de originele inspiratiebron vooral op klavieren gericht is, schrapt Köner heel wat traditionele instrumenten om te komen tot een uit-gepuurde totaalklank, waar shiftende elektronische manipulaties en zuivere pianotoetsen het tegen elkaar opnemen. De dreunbehandeling, die het werk van Köner zo vaak kenmerkt, sluimert dit keer op de achtergrond. Ook viola en percussie spelen hun discrete rol, maar muziek wil Köner dit alles zeker niet noemen. Liever heeft hij het over toonkleuren en resonanties. Wie van minimalistische neoklassieke muziek houdt, zal deze brug met het ambient genre graag oversteken (en omgekeerd). Verkrijgbaar op alle mogelijke toondragers, zal dit album ongetwijfeld een positieve ondersteuning zijn voor jouw meest ingetogen momenten. En we hebben het wel degelijk over ingetogenheid, en bewust niet over relaxatie, want er spookt heel wat meer in de nevelen van deze zesdelige compositie, dan je bij een oppervlakkige luisterbeurt zou vermoeden. Mijmer dus voorzichtig.

tekst:
Peter Vercauteren
beeld:
Thomas_Kner_Tiento_de_la_Luz
geplaatst:
do 20 dec 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!