Thy Kingdom Scum

De vier langharige mannen van het Japanse Church Of Misery hebben opnieuw een stel seriemoordenaars opgeduikeld die hen inspireerden tot het maken van nieuwe doommonsters. Initieel was oprichter en bassist Tatsu Mikami een hevige fan van thrash metal, die hij speelde met de band Salem. Hij raakte echter uitgekeken op het genre en wilde zijn helden, waaronder Black Sabbath, Saint Vitus, November, Leaf Hound en Blue Oyster Cult, eren en meer die muzikale richting uitgaan. Church Of Misery was geboren (1995) en sindsdien maakt hij met zijn maten riffgeoriënteerde doomrock waarin behoorlijk wat psychedelica zit verweven. De obsessie met het dagelijkse leven van allerlei seriemoordenaars is altijd de rode draad doorheen het werk van deze Japanners geweest, en met uitzondering van ‘One Blind Mice’, een cover van de progrockband Quartermass, heeft elk nummer opnieuw een berucht individu als onderwerp. In opener ‘B.T.K.’ horen we al meteen dat jaren 1970 heavy rock dé muzikale invloed is van dit album. Snel is het niet, echt donkere doom ook al niet (met uitzondering van de onderwerpen natuurlijk). Machtige riffs daarentegen krijgen we in overvloed naar het hoofd geslingerd. Het zijn riffs die als het ware een slachting aanrichten, soms op een bijna funky manier. Het is de stevige rock van de jaren 1970 die op superieure wijze opnieuw tot leven wordt gebracht, terwijl ‘Lambs To The Slaughter (Ian Brady/Myra Hindley)’ of ‘Dusseldorf Monster (Peter Kurten)’ verhalen over de moorden die werden gepleegd. ‘Thy Kingdom Scum’ is ongetwijfeld één van de beste, zo niet het beste, Church Of Misery-album tot nu toe. Eentje waar de jonge snaken in het genre alleen maar van kunnen dromen.

tekst:
Patrick Bruneel
beeld:
ChurchOfMisery_ThyKingdomScum
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!