The Stimulated Australia

Drie nieuwe releases van Lieven Martens’ Ediçoes CN label: één vinyl langspeler van Spencer Clark, en twee releases van Martens zelf, waarbij je kan kiezen tussen een lathe- en cassetteversie. Spencer Clark – ooit de helft van The Skaters met James Ferraro en vandaag geadopteerd door de Antwerpse underground – maakte een paar maanden geleden als Typhonian Highlife nog het hier felgesmaakte ‘The World Of Shells’ (Kraak). Clark dacht dat Martens wel aan de slag zou kunnen met zijn op reis in Australië opgenomen geluiden, maar Martens vond de opnames op zich bijzonder genoeg om er zelf geen muziek omheen te construeren. Wél nam Martens de taak terharte om het materiaal te selecteren en te editeren. Het resultaat zijn twee plaatkanten, bestaand uit bovenvermelde veldopnames. Kant A – ‘The Stimulated Australia’ – is opgenomen in de natuur van de Gold Coast, inclusief een stevige laag taperuis en de wind die regelmatig in de microfoon slaat. We horen zeegeluiden en vogelzang, en een tamelijk hysterisch vogelkoor. De opeenvolging van een paar lange ‘scenes’ zorgt ervoor dat je – ondanks de tamelijk ruwe opnamekwaliteit – toch wordt meegezogen in Clarks auditieve reisverslag. Kant B -‘Study For The World Of Shells’- bevat opnamen die Clark in een toeristisch aquariumcomplex maakte. De track is niet zozeer een muzikale voorstudie van de plaat op Kraak, maar hij bestudeert wel de geconstrueerde wereld van dat aquarium, inclusief kitscherige soundscapes. Eén keer wordt het zelfs quasi-hilarisch, wanneer een dame een kind op strenge wijze toespreekt, gedurende een passage met best nog wel swingende liftmuziek. Martens’ eerste tape -‘Two pastorals’- is in zijn eigen woorden een “portret van de provincies” en omvat twee korte field recordings, met opnames van een dorpsstraatje waar de honden luid blaffen (Martens zet er hoorbaar stevig de pas in) en een nachtelijke vallei, waarvan de onmiskenbare rust stevig verstoord wordt door een resem knallen waarvan we vermoeden dat het vuurwerk betreft. Een bescheiden toevoeging aan een oeuvre, maar als inkijk in Martens’ werkwijze best interessant. Lieven Martens’ ‘Coral Groups’ is een extract uit een liveset die hij van 2013 tot 2016 regelmatig bracht. Tijdens die set improviseerde hij aan de hand van tweeëndertig sporen vooraf opgenomen stukken elektronica, gevonden objecten, stukjes piano en veldopnames. Naargelang Martens faders open-en dichtschuift, klinkt de fragmentarische compositie afwisselend licht bevreemdend en dan weer poëtisch. De tweede track ‘Four Pages’ is iets extremer in zijn experimentele opzet: Martens gaat een pianosonate te lijf met elektronica en een goedkope filter, wat soms tamelijk abrassieve geluiden oplevert, maar waarbij net zo goed de stilte niet geschuwd wordt. Martens blijft met andere woorden nieuw muzikaal terrein verkennen en daar kunnen wij alleen maar blij mee zijn.

tekst:
Stijn Buyst
beeld:
SpencerClark_TheStimulatedAustr
geplaatst:
di 8 jan 2019

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!