The Sprawl

Gentenaar Glenn Dick kennen we als de helft van het experimentele Klankdal, en het dreunende Find Hope In Darkness.

Met zijn jongste alias duikt hij met het hoofd voorover in een wereld waar namen als Dirk Serries (vidnaObmanaFear Falls Burning en vele anderen) of Aidan Baker al jarenlang Heer en Meester zijn: ijl uitwaaierende gitaardrones.

Met een duurtijd van ruim veertig minuten, krijgt ‘The Sprawl’ alle gelegenheid om zich traag rond onze hersenstam te kronkelen. Naarmate de compositie vordert, ontdekken we steeds meer klanken (onder andere subtiele percussie) en getokkel dat de gitaar met absolute zekerheid openbaart als voornaamste geluidsbron.

Tot slot wordt in de laatste minuten een dik melodisch dreunmuurtje gemetseld, dat op elke gemoedstoestand een verheffende invloed zal hebben. Dit schrijven we wel vaker, en dit horen we ook wel vaker.

Geen originaliteitsprijzen dus, maar deze op tweehonderd exemplaren gelimiteerde cd in A5 verpakking, zal zeker zijn weg vinden naar de onverzadigbare melodieuze dronefanaat.

Ook op het derde album van Klankdal, omgordt Glenn Dick zijn gitaar, maar hier wordt de rijke totaalklank al snel van een scherper randje voorzien via manipulaties, gecontroleerde feedback, en de vervormde veldopnames en concrete geluiden van zijn kompaan Sebastien Crusener (Opfer).

We voelen ons hier al minder veilig dan bij Distorted Nude, en een (onder)titel als ‘Kwart Na Nimmer’ geeft de sterke duistere soundscape ‘Mist’ een buitenzintuiglijk karakter. Klankdal zorgt ook voor een ongewone epiloog, waarin de wind en de straat het opnemen tegen een Nederlandstalig gedicht van Crusener, knap voorgedragen door Cin Windey (NegativNein).

Deze cd is gelimiteerd op driehonderd exemplaren en stijlvol verpakt in een huis waarvan het verleden dichtgetimmerd, en met graffiti besmeurd werd.

tekst:
Peter Vercauteren
beeld:
DistortedNude_TheSprawl
geplaatst:
vr 10 jan 2020

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!