The Home Electricall

Drummer Jason Van Gulick, die al werkte met Carla Bozulich/Evangelista, Wolvennest, Sum Of R, Y.E.R.M.O. en DEGA!; en het zeer te smaken soloalbum ‘Entelechy’ (2014, Ideosyncratics) op zijn naam heeft staan, trad toe tot het Rijselse Ed Wood Jr. Een heel goede keuze van Olivier Desmulliez, de bezieler van Ed Wood Jr, genoemd naar de beruchte en als slechtste regisseur ooit te boek staande Ed Wood. Op twee nummers roept Desmulliez de hulp in van Asako Fujimoto, een zangeres wiens stem ergens tussen een prille Lio en Kazu Makino (Blonde Redhead) klinkt. Inderdaad, zo’n heerlijk ontwapenend engelenstemmetje om bij weg te smelten. Voeg daar het vrije en tomeloze drumwerk van Van Gulick aan toe, het avontuurlijke spel van Desmulliez (gitaar, keyboards, zang, arrangementen) en het resultaat wordt tot een heerlijke mix van postrock, electro en minimal house. De kracht van de acht nummers zit hem uiteraard net in de combinatie van heerlijke elektronica, die steevast op de grens van kromme dansbaarheid balanceert, en live drums, zeker als de vellen worden geranseld door Van Gulick. Dat betekent meteen dat, al is de basis nog steeds postrock, de platgetreden paden al vanaf opener ‘Medellin’ in de struiken belandden en het kern-duo voor avontuur en experiment gaat. Ed Wood Jr weet de ideeën dermate sterk te kanaliseren dat de band zich zonder moeite kan meten met grote namen als Fuck Buttons en vroege Battles. Als dat geen compliment is.

tekst:
Patrick Bruneel
beeld:
EdWoodJr_TheHomeElectricall
geplaatst:
vr 11 jan 2019

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!