The Ghost Machine

Het Zweedse Cold Meat Industry ligt al een poos wat uitgeteld in de touwen en het Belgische Spectre heeft recent zelfs de handdoek in de ring gegooid. Old Europe Cafe (Italië), Steinklang Industries (Oostenrijk) en Tesco Organisation (Duitsland) blijven weliswaar fungeren als leverancier van industrial, noise, power electronics, martial, dark ambient enzovoort, maar het is vooral het Britse Cold Spring dat zich momenteel het sterkst aan het profileren is in die niches. Niet dat daar nog veel vernieuwing of verrassing te rapen valt, maar kwaliteit komt (gelukkig) nog steeds bovendrijven. Heldentod laat, in tegenstelling tot de krijgshaftige naam, ditmaal geen oorlogsmuziek horen, maar een mix van old school industriële muziek, death industrial, power electronics en noise. Alle sporen van martial en neofolk werden grotendeels uitgewist en het instrumentarium is op ‘The Ghost Machine’ volledig elektronisch. SPK is daarbij, zoals zo vaak, het voornaamste lichtbaken. Recentere referenties zijn Haus Arafna en Anenzephalia, al heeft Heldentod voldoende eigenheid om dit officiële debuut te legitimeren.
Kreuzweg Ost (met Michael Gregor van Summoning en Amestigon) is wél op oorlogspad. Met de zegen van God (‘Geh Mit Gott’ en de albumtitel) worden de soldaten van het christelijke Avondland (‘Heiliger Gehorsam’) het vuur van de Heilige Oorlog ingegooid, lijkt het wel. Militante speeches, heroïsch tromgeroffel en dirigistische marsmuziek zijn de voornaamste ingrediënten zodat vergelijkingen met Der Blutharsch oude stijl en Von Thronstahl niet kunnen uitblijven. Nu dit subgenre nagenoeg is leeggebloed, is er opnieuw wat ruimte voor dit soort geluiden. ‘Gott Mit Uns’ is geen seconde origineel, maar goedgemaakt en geloofwaardig is het wél.

tekst:
Gonzo (circus)
beeld:
Heldentod_TheGhostMachine
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!