The Easy Way Out

Liefhebbers van Oxbow kunnen zich in de handen wrijven. Boegbeeld Eugene S. Robinson heeft met zijn drie Italiaanse kompanen een nieuwe plaat uit als Buñuel , en dat klinkt als een Italiaanse versie van Oxbow.

Uitermate herkenbaar ook. Van zodra opener ‘Boys To Men’ inzet en Robinson zijn stem laat horen, herkenden we hem meteen. Aan de stem, en niet alleen aan zijn verlangen naar sex die hij meteen uitschreeuwt.

Drummer Francesco Valente en bassist Pierpaolo Capovilla (beiden Il Teatro Degli OrroriOne Dimensional Man) en Xabier Iriondo (A Short ApneaAfterhoursPolvere en nog heel wat andere bands) voelen Robinsons gekwelde geest perfect aan.

Alleen de opener en afsluiter ‘Hooker’ zijn aan de trage kant. In de negen nummers ertussen gaat het trio er stevig tegenaan, de stem van Robinson op magistrale wijze ondersteunend. Snelle noiserock die fans van The Jesus Lizard en vroege The Birthday Party door het net zo maniakale karakter zeker zal aanspreken.

Brutaal, bloederig, primitief, zompig, als lopen over glas en tegelijk een zangstonde in de douche proberen, zo klinkt ‘The Easy Way Out’. De plaat is eigenlijk nog straffer dan het debuut ‘A Resting Place For Strangers’ uit 2016.

Robinson en zijn Italiaanse maten klinken nog meer gefocust, zichzelf nog meer opdringend naar de buitenwereld toe. De plaat knalt uit de boxen, alsof we zelf bij een concert van hen aanwezig zijn.

Uit ervaring weten we dat als Robinson het podium betreedt, er elektriciteit in de lucht hangt. Dat is op deze plaat niet anders. Dit is de toekomst van noiserock.

tekst:
Patrick Bruneel
geplaatst:
wo 15 jan 2020

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!