The Bird Was Stolen

Hoewel ze er vroeg genoeg bij waren en op enkele legendarische compilaties staan (‘Ritual Magnetic North’, en ‘SNX’), is er halfweg de jaren 1980 nooit veel aansluiting geweest tussen dit Duitse duo en de tweede golf van de industriële experimentele muziek.

Hetzelfde geldt voor de punk/wave scene waar ze vandaan kwamen. Als er al in hokjes gedacht moest worden, dan liever de kunstgalerij of het radiohoorspel. De meeste releases van Strafe F.R. (oorspronkelijk Strafe Für Rebellion) zijn met zelfgebouwde akoestische of etnische instrumenten gemaakt, en dragen trots de melding ’no electronics’.

In hun recente surrealistische promopraat valt ons oog op het ironische ’no guitars’. Eigenzinnig genoeg dus om omarmd te worden door labels als Touch en Staalplaat. In 1995 leek het hobbelige sprookje plots uit, en de operastemmenmishandeling op de comeback ‘Sulphur Spring’ (Klanggalerie, 2014) joeg ons hoog de gordijnen in.

Het is dan ook met groot genoegen dat we mogen vaststellen dat met ‘The Bird Was Stolen’ meer dan één historische plooi weer gladgestreken wordt. Prima klankmanipulaties in een stevige en sfeervolle mix, die wat doet denken aan wat Nurse With Wound zou maken tijdens een elektrische panne in zijn studio.

Met tracks als ‘Aconite’ of ‘Dictator’ wordt zelfs terug een industrieel bruggenhoofd gebouwd (dissonante loops, percussie en stemmen) dat teruggrijpt naar ‘A Soundless Message Of Death’ uit 1984, wat ons betreft nog steeds hun beste album.

Wie echter niet naar oud vinyl op zoek wil, en tevens heimwee heeft naar de jaren 1980 sound van :Zoviet*France:, kunnen we deze cd zeker aanbevelen als startpunt om zich op een buitengewone manier te laten straffen.

tekst:
Peter Vercauteren
beeld:
Strafe_FR_The_Bird_Was_Stole
geplaatst:
do 16 jan 2020

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!