Terminus Drift

Nieuwkomer Joshua Sabin is een mooie nieuwe toevoeging aan de Subtext-catalogus. Het label gooide de afgelopen hoge ogen met releases van Emptyset, Roly Porter en Paul Jebanasam, en hebben nu met Sabin een artiest in huis gehaald die eenzelfde soort esthetiek van schurende en brekende tonen hanteert, maar op een veel kleinere schaal. Waar die andere artiesten een groots, overweldigend geluid niet schuwen, hangt Sabins muziek als een wolk van scherven melodische noise in een eindeloze donkere ruimte. Daar doorheen wellen soms even overstuurde drones op uit de diepte, om snel weer weg te sterven. Soms blijven ze hangen, stapelen ze zich op, en barsten ze uit op een manier die mooi aansluit bij Jebanasams laatste album. Naar verluidt is de plaat gemaakt met veldopnamen van treinen en andere vervoersmiddelen – wat we nauwelijks terug horen – en van elektromagnetische velden. Hoe Sabin die heeft weten op te nemen is ons een raadsel, maar de ongrijpbaarheid (en het elektrische) van het idee past wel bij de sfeer van de plaat. Hier en daar drijft Sabin het veel vaker verkende gebied van omineuze basdrones binnen – zie bijvoorbeeld Eric Holms laatste album – maar met name de eerste paar nummers hebben een meer eigen geluid. Zeker het titelnummer, waarin Sabin ook nog iets wat als synthetische stemmen klinkt in de mix verwerkt, waarmee een soort spaceversie van Rashad Becker ontstaat. Mooi debuut.

(subtextrecordings.net)

tekst:
Maarten Schermer
beeld:
Joshua_Sabin_Terminus_Drift
geplaatst:
do 1 nov 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!